Vaccin? Nej tack!

Vi fick hem ett brev idag, där det stod att vi var välkomna att vaccinera oss på barnavårdscentralen. Jag slängde det med en gång. Min sambo, som är gravid, tycker som jag. Det där med vaccinering är onödigt. För det första känns det inte så ”kul” att stoppa i sig en massa gifter när man är helt frisk. För det andra är det en sån himla hyssteri kring det där. Influensa är ju bara något naturligt!

Idag ska jag och min sambo öva på dyktekniken. Det betyder att man ”dyker ner” i smärtan när värkarna kommer. Jag håller hennes hand med ena handen och med andra handen gör jag ”tusen nålar” på hennes arm och så dyker vi ner … ner … ner … i smärtan. Hon får kämpa! Men jag kämpar med henne, jag finns här, som hennes stöd. Och det känns verkligen suuuperbra att kunna vara hennes stöd.

En annan grej: igår fick Vidar av misstag se lite av en fotbollsmatch på tv. Oj vad jag stängde av fort! Sen blev det raka vägen till hans rum för ett litet ”snack”. Han var upphetsad och lite rädd över det han sett, men jag förklarade att det inte spelar någon som helst roll vem som vinner, att ingenting är en tävling och att visst kan man ”kicka lite boll” ibland, men det viktiga är att ALLA HAR KUL HELA TIDEN.

Till slut gick det bra. Nära ögat!

”See ya later”!

/Mattias

28 kommentarer

Filed under Uncategorized

28 responses to “Vaccin? Nej tack!

  1. Apone

    du skämtar eller hur?

    O även om du skämtar så är det inte roligt – bara oroligt.

  2. Tjena killar!

    Ha ha! Nej jag skämtar inte. Vad får er att tro det? Kanske bara lite ”ovant” att en kille skriver om sånna här saker … hoppas ni kommer hit mer!

    /Mattias

  3. Sandra

    Frågan är om du/ni tycker att det är lika kul och naturligt med svininfluensan om till exempel att annat ovaccinerat barn på er förskola smittar er son som sedan blir akut sjuk och hamnar i respirator? Eller om nån av er försvinner från er son? Visst kanske inte risken är gigantisk men den är betydligt större än vid vanlig influensa.

    Alla gör sina val, jag vaccinerade mig, inte för min egen skull utan för att jag inte vill smitta någon som blir supersjuk och kanske dör. Och att kalla det för gift känns som att överdiva.

    • Hej Sandra!

      Vad trist att det blev så här … Tycker det blev en ”tråkig stämning” här nu. Du får det att låta så enkelt och logiskt – men är människan egentligen logisk, brukar jag tänka?

      Och du … man ska inte lita på allt som står i media och som myndigheterna ”rekommenderar”. Tänk själv!

      *kram*

      /Mattias

  4. Sandra

    Jag tänker absolut själv och litar inte alls på vad alla säger. Att hävda det är lite att dumförklara mig. Jag menar inte att dra ner stämningen men du har ju en åsikt och jag kom med min, inget mer =).

    För mig funkar logiken ganska bra och har svårt att se varför man skulle vaccinera ett helt land om det inte vore säkert. Sen är det klart att hemskheter alltid drabbar någon. Jag tänker som så att ovaccinerad har jag större risk att råka illa ut. Sedan ser jag det som ett sätt att inte bara tänka på mig själv, utan även på andra som kan bli sjuka om jag smittar dem. Du tar ditt beslut och jag mitt. Lev väl! 🙂

  5. Jag måste tro att du skämtar i detta inlägget. Du pratar om att låta barnet se på fotboll är något skadligt? Vad håller du på med? Ska han vara något substitut för kärleken du aldrig fick!? Låt pojken vara pojke och barn!

  6. Det du gör mot din son är direkt skadligt. Han kommer ALDRIG kunna ta för sig i världen. Det är bra att sätta honom i kontakt med sina känslor men det gör man inte genom att göra honom rädd för allt som finns…

  7. Visst är detta en skämtblogg? Om inte svara ärligt: är du förståndshandikappad?

    ”Hej då”.

  8. Anna R

    Hej Mattias!
    Jag tycker det är härligt med din blogg, du är så öppen och ”känslig” i din papparoll!
    Snälla, blogga upp ditt bästa surdegsrecept!
    Och sen vill jag veta vad Vidars syskon ska heta. Embla tycker jag är fint. Eller Sol. Har ni några namn på g som du vill avslöja?
    ha det fint på Söder och keep on bloggin 🙂

  9. Uppmärksamhet kan få folk att göra precis vad som helst!

  10. Carina

    Jag säger bara ojojoj!!!
    Du är ute och cyklar! Har du fått någon som helst utbildning i barnuppfostran. Vad är skadligt med fotboll? Vakna upp lite och lev livet istället!!!

    • Hej Carina!

      Det är inget fel med att ”kicka lite boll” så klart! Men vi tycker det känns trist att vår son Vidar ska behöva se så tävlingsinriktad sport. Bättre att vi lär honom att all ska ha kul! Du förstår nog hur vi tänker om du är ärlig mot dig själv ……..

      /Mattias

  11. Hamna bara här i värmen.

    Idrott är idiotisk och är bara till för att splittra. Kul att det finns människor som kan tänka…

    Idrott är inte samma sak som motion…

  12. Tobias

    Vore väldigt snällt om du skulle kunna svara på mitt inlägg. 🙂

    Tack!

  13. Tobias

    Nähä, försvann det isånafall. Var ju synd…

  14. Borde inte hon göra tusen nålar på dig så att du kan öva på att dyka ner i smärtan? Det kanske ger dig en nyttig insikt i hur det känns om hon vill ge in för bedövningen (igen) under förlossningen. Då kan du säkert hjälpa och coacha henne förbi onaturlig smärtlindring på ett ypperligt och insatt vis!

    Lycka till.

  15. en mamma

    Ja, det är naturligt att få influensa. Och mässlingen. O påssjuka o stelkramp. O annat trevligt som vi erbjuds att vaccinera oss emot… Och att barn dör i dessa sjukdomar… det är oxå naturligt. Jomenvisst…

    Sen är det klart man undrar om du är seriös eller driver med vissa personer… ;). Kul att läsa iaf 🙂 !

  16. Madde

    VÅGA SÄGA NEJ TILL VACCIN……

    från en familj som INTE ÄR VACCINERADE.

  17. Lina

    Hej !
    Måste bara fråga dig då du säger att du ej vill ”utsätta ” din son för tävlingsinriktad sport, vad menar du då? Att detta skulle vara skadligt?

    Varför vill ni ”skydda” honom från att inse en verklighet ALLA lever i? Livet är tävlingsinriktat, det viktigaste är inte alltid att bara ha kul, livet är inte bara kul. Det känns ju mer som att du undangömmer dessa faktan för honom, hur ska han kunna skapa sig sina egna intressen? Många barn tycker det är kul att tävla. Dödar man någons tävlingsinstinkt kan man ju lika gärna säga goodbye till karriären

    Jag kan söder men jag tvivlar starkt på att den ”egna” världen vars existens du förespråkar verkligen är en realitet för majoriteten.

    Varför gömmer du livet för din son?
    Om du säger ” Det är inte farligt att älska någon” håller jag med, men det är inte sakfrågan här. Klart du älskar din son men varför gömmer du verkligheten?

    Han kommer ju få en superchock senare?

    MVH Lina

  18. Matilda

    Hej Mattias.

    Jag måste säga att jag blir lite skrämd av det du skriver på din blogg? Att låta barn se på fotboll kan vara skadligt? Eller att dyka ner i smärta med din fru? Jag känner inte att jag kan köpa det tyvärr. Jag spelade mycket fotboll tex när jag var liten, och jag har hållt på med ridsport mer eller mindre hela mitt liv som är ännu farligare än fotboll.

    Men jag och hundratusen tals av andra har ju klarat sig utmärkt bra i livet. Jag menar, att hålla honom borta från omvärlden skadar han och visst är det bra att vara i kontakt med sina känslor, tycker jag är jättebra du gör med honom, men låta han vara rädd för forboll känns väldigt fel.

    Tänk den dagen har blir gammal nog att ta hand om sig själv och bara känner rädsla inför sport och sånt? Du som anser din kropp som ett tempel och vill ge din kollega lite energikramar för att hon ska gå ner i vikt, well varför kan inte din son se på fotboll? Tänk om han vill spela fotboll en dag, eller göra en annan sport, men du tycker den är för farlig? Jag får bara en känsla av att det en dag kan slå slint om du inte låter han vara mer öppen.

    Och sedan att tjata på din son att han ska gråta och sedan säger han att det känns bättre kanske också är för att han vill ni ska vara nöjda och glada?

    Och sen det hära med att inte låta han äta socker, jag förstår dig till en viss del, men han kommer upptäcka socker en dag och även då kan det slå slint. Att låta pojken äta en godis lite då och då kommer inte att skada han alls. Du känns lite väl kontrollerande för din familj.

    Jag vill inte vara fientlig mot dig, men det är bara att ditt tänkade är så främmande för mig och jag kan inte alls förså hur du tänker..

    Kan du inte förklara? Jag tror det är många av dina ilska läsare inte förstår det du säger, så du kanske kan förklara.

    Ha en fin dag.

    //Matilda

  19. Jag tror definitivt att hela den här bloggen är ironisk och ett stort skämt.
    Men…om det nu inte skulle vara så undrar jag en sak: Du sa att ni aldrig låtit pojken smaka socker, men i ett annat inlägg skriver du att han får en Oboy-mustasch. Vad är Oboy om inte tyo hälften socker??

    Och vad är det här med att göra tusen nålar på din fru? Även om det skulle vara träning för förlossningen, så kan nog inte den lilla smärtan jämföras med att föda barn lilla vännen…

Kommentera

