Att lämna på dagis är att dö en smula

Jag sitter på jobbet och har precis lämnat Vidar på dagis. Alltid detta vemod efter att ha släppt honom från mig. Men jag följer ändå den rutin vi har, det gör jag. Han ska känna sig älskad, det är viktigt, och han ska förstå att vi inte lämnar honom för att vi vill bli av med honom. Så här gör vi varje morgon:

När vi kommer dit, håller vi varandra i hand och letar upp närmaste fröken på gården. Sedan sätter jag mig på huk för att ”komma nära” Vidar. Här är det viktigt att vi ser varandra i ögonen, och det händer att jag får hålla hans lilla ansikte i mina händer för att han ska kunna koncentrera sig. Jag säger ”Jag älskar dig, Vidar” och ser till att ha ögonkontakt hela tiden.

Sen kramas vi. Och det viktigaste är att kramen tar slut när jag släpper. Det har hänt att Vidar försöker slingra sig ur greppet (kanske för att den där pojken Sebastians föräldrar verkar tro att pojkar bara gillar innebandy och dinosaurier och inte vågar förmedla sin ömhet till honom, vilket har ”smittat” Vidar ibland). Men när han försöker slingra sig, håller jag fast honom tills jag känner att det finns en ömsesidighet. Att vi verkligen känner in varandra. ”Pejlar” liksom.

Han är en fantastisk liten 5-åring, Vidarpojken. Vi är fantastiska föräldrar till honom. Och jag tror att han kommer att bli en man som verkligen är i kontakt med sina känslor på ett sätt som inte jag var under min uppväxt. Vi uppmuntrar honom att gråta om det händer något jobbigt. Ibland går det trögt med tårarna, men om vi tjatar tillräckligt länge så brukar de komma. Och han håller alltid med om att det känns ”skönare” efteråt!

Nä, om man skulle ta sig en liten ”kaffetår”?

”See ya later – alligator”!

/Mattias

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Att lämna på dagis är att dö en smula

  1. Pelle

    Så sjukt, sjukt, sjukt bra skrivet. Gratulerar.

  2. Anna K

    Ja, vad månne det bli av den pojken….

Kommentera

