Söders höjder!

Idag när jag gick till jobbet efter dagislämningen (jag och Vidar knyter verkligen an suuuperbra nu) såg jag mig omkring och blev så glad över att jag bor på Söder i Stockholm. Här är folk lite mer ”avslappnade” än i andra delar av Stockholm tycker jag. Det gör liksom inget om man har lite slarviga kläder eller är lite ”annorlunda”.

Och känslan av att gå gata upp och gata ner med en Caffè Latte i handen på väg till surdegskursen, babysimmet eller föräldramötet är helt enkelt oslagbar. Jag bor här! vill jag skrika – här på Söder!

Och ibland, när jag vill ha lite ”egentid”, sätter jag mig bara på en bänk på Skinnarviksberget och läser en tidning, dricker en Cafè Latte och njuter. Är det sommar kanske jag tar av mig skorna – och njuter ännu mer.

Det är lite synd att det ”riktiga” Söder blir mer sällsynt. De där härliga gubbarna som bara vill ”snacka lite” med en ser man inte så ofta längre. Och man blir ju ledsen över att de bygger så mycket överallt, oftast blir det inte alls snyggt. Det ryktas att det ska bli ett hus med hyresrätter på grässlänten bakom vårt hus. Usch! är det enda jag säger. Usch! Vårt hus är från 1908. Det kommer se suuuperkonstigt ut med ett helt nytt hus precis bakom. Och som det kommer bullra sen! De som ska sälja sina lägenheter kommer inte att få det lätt när det blir visning. Man hoppas ju att de i alla fall kan ta en paus i bullrandet när det är visning.

Ja ja, vi får se. Tills vidare är jag så nöjd, så nöjd med att bo på Söder. Jag dricker min Cafè Latte som Ferdinand luktar på sin korkek (det där har inte jag kommit på, men det låter bra!)

”See ya later alligator – in a while, crocodile!”

/Mattias

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Söders höjder!

  1. Vet du? Det jag saknar fràn Stokholm är just själva söder… Det var där jag hade mina vänner, det var där jag babblade med alla dessa underbara främlingar och idag sà har jag Le Marais framför mig. Jag ser Eiffeltornet och La basilique du Sacré-Coeur pà min högra sida, tio minuters promenad fràn hemmet…

    Sànt är livet, jag som älskadeBarcelona hamnade i Paris och arbetar ocksà i les Deux-Sèvres, nära Nantes…

    Men ha ett härligt liv pà Södern höjder!

  2. Hej Maria!

    Vad spännande det låter! Välkomen tillbaka någon gång…

    /Mattias

  3. Anna

    Alltså, det är jättettrist med arkitekter som inte kan respektera Söder och förstå att ”nya” hus inte passar in här. Jag känner med dig.

Kommentera

