Surdeg – en levande hobby

Surdeg låter ”surt”, men det gör mig glad. Att känna doften av naturligt jäsande deg en vanlig tisdag kan få mig på gott humör, oavsett vad som hänt på jobbet. Jag blir ”hög” av surdeg!

Vi är några grabbar som brukar samlas varje lördagförmiddag för att lära oss mer om surdeg. Vi tar ungarna med oss, och snacka om att det är mysigt …

Att få göra något med händerna efter en hel arbetsvecka av ”datorknackande” – och att dessutom få göra det med sin son – det slår nästan allt. När jag ser min son Vidar stå med sina små händer i en härligt mjölig deg av finaste Dinkel-vete, då ser jag hur livet liksom … makes sense. Jag har gett honom liv, och vi ger surdegen liv tillsammans. Och att sen se honom sluka de nybakta mackorna medan han får en prydlig mustasch av ”Oboy” … ja, då får jag en klump i halsen.

Det är vid de tillfällena jag ger honom en sån där låååååång kram som tar slut när jag vill att den ska ta slut. Sen visar jag honom mina fuktiga ögon och säger det om och om igen: ”Jag älskar dig, Vidar”.

När vi bakat klart, jag och ”grabbarna”, går vi ut på Södermalm och tar en härlig promenad. Det har hänt att vi tagit en öl framåt eftermiddagen, men jag vill oftast inte grumla glädjen med alkohol. Som sagt: jag blir ”hög” av surdeg!

Sen kommer jag hem med en rykande färsk limpa till min sambo. Vi brukar lägga den på en rödvitrutig bakduk som hon köpt på en affär i Paris. Det ser exakt ut som i typ Family Living! Ibland bjuder hon över några av sina kompisar så de får se hur fint det ser ut, och så bjuder vi på thé och god, lufttorkad skinka. Det ser så ”jäkla” snyggt ut att man blir helt paff.

/Mattias

17 kommentarer

Filed under Uncategorized

17 responses to “Surdeg – en levande hobby

  1. Ni måste testa att göra pizza på surdegsbotten. Hooo, mama, stop me!

  2. Mr x

    Tja Martin,

    Tack för grym blogg.

    Jag ser att du är cykelintresserad. Skulle du inte kunna skriva lite mer om det. Pendlar du till jobbet? Vad har du för cykel? Nishiki? Eller single speed? För fixed känns väl för ”farligt”?
    Och Bajen då ? hur kommer det gå i superettan? Och Kents nya är väl grym!

    Kul att ha hittat din ”grymma” blogg…
    *kram*

    • Tjena mr X!

      Tack! Kul att du gillar den! Jag skulle aldrig ge mig ut i trafik med en ”fixed”. Ser kul ut, det medger jag – men man måste tänka på sina medtrafikanter. Och min son Vidar skulle ju inte uppskatta om jag blev skadad eller dog …

      *ryser*

      Jag tror ”Bajen” kommer gå direkt upp i Allsvenskan! Forza! Söders bröder glöder! Blir skönt att slippa de där ”fansen” i DIF och AIK som bara förstör i alla fall……………. !!

      Kent är lite för ”deppiga” för mig. Gillar mer världsmusik och sånt. Fela Kuti t. ex.. Och så gillar jag Annika Norlins anti-våldtäktstexter – de känns ”viktiga”!!!!

      Höres, ”mannen”!

      /Mattias

  3. sofie

    stor humor!
    tack för ännu ett ”toppeninlägg”

  4. Mattias,

    hur ser du på det här med Vidar och TV-tittande? Eller – ännu bättre – tvspelande? Upp eller ner? Bra eller anus? Fasa eller ”fräckt”?

    Berätta.

    /P!

  5. Mattias är det verkligen ok att sitta och blogga på arbetstid?..

  6. perussuomalainen pekka

    sä oot ihan perseest!

  7. Håkan S

    Nu känner jag viss ”oro” här. Är det verkligen okej att barn dricker Oboy när de bara är fem år?

    • Hej Håkan!

      Du behöver inte oroa dig … Vidar får mjölk blandat med kakaopulver, med lite, lite ekologiskt råsocker. Vi kallar det ”Oboy” – det låter så mycket roligare då!

      /Mattias

  8. veganflicka

    Jag hittade precis din blogg och trodde att jag gillade den, men nu är jag lite upprörd. Jag trodde absolut inte att ni åt kött! Lufttorkad skinka! Vet du inte hur grisar behandlas?!?!?! Och det är inte ”okej” med ”ekologiska” grisar om du tänkte säga det!!!

  9. Dag

    Mattias, jag förstår att du skojar när du skriver att Vidar får en prydlig mustasch av ”Oboy” men det kan finnas föräldrar som läser bloggen som inte förstår att man aldrig ska ge sina barn O’boy innan de har ”växt färdigt”. Jag tycker om din humor eftersom den ”passar” alla men ibland så måste man lämna den vid ”dörren” när man skriver om allvarliga saker som socker etc.

    Sen vet jag att Vidar kommer att välja om han vill ha mustasch eller inte när han är så gammal, det känns inte riktigt som om att du (för du är en ”toppenpappa”) gör det valet åt honom. Återigen, det var ett skämt men du får tänka på att alla inte förstår när du blir ”crazy”. Särskilt de som inte ägnar genusfrågorna den energi och beslutsamhet som det kräver.

    Men tack för en underbar och lärorik ”blogg”!

    • Hej Dag,

      tänkvärda ord, väl värda att ta till sig. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg var det så klart inte riktig ”Oboy” som Vidar drack, utan mjölk med kakaopulver och lite, lite ekologiskt råsocker. Men det är ju som du säger, alla kanske inte ”fattar”. Det här med blogg är inte så lätt som man kan tro!!!! Ha det bra!

      /Mattias

Kommentera

