Rapport från föräldramötet

Det var föräldramöte igår på min son Vidars dagis. Min fru, som är gravid, stannade hemma och nattade Vidar. Så det blev jag som fick representera ”Nilsénarna”!

Det är alltid lika spännande att gå på de här mötena. Dels är det fantastiskt att få vara med och påverka verksamheten på min sons förskola. Dels brukar det bli en del skönt ”snack” över kaffet, eftersom vi umgås en hel del med vår son Vidars kompisars föräldrar. Jag gick dit med en glad känsla i kroppen, lyssnade på Håkan Hellström i iPoden och drog upp ”hoodien” över huvudet. Bra känsla!!! ”Dagispepp”!!!

Men det dröjde inte länge förrän humöret sjönk ”som en sten”. Punkt två var maten. Jag har engagerat mig i den tidigare och fått igenom att det alltid ska stå en skål med quinoa på bordet som alternativ till ris, pasta och potatis. Vidar är van vid det hemifrån och för de andra barnen är det nyttigt att få prova något nytt. Men så ska det tydligen inte vara längre! Ingen smakar på quinoan säger de, och dessutom vill de lägga de pengarna på annat. Blev faktiskt jättelessen över detta …. här man kämpat och engagerat sig och så drar dom bara undan mattan under fötterna på en.

Sen var det dags för den stora debatten, som jag och Patrik (Vildas pappa) har ”laddat” för länge. Det handlar om klätterställningen. Den som finns på gården har gått sönder och de måste skaffa en ny. Personalen vill ha en likadan igen ungefär, en sån där fabriksproducerad grej som säkert håller länge, men som inte är det minsta ”kreativ” eller ”busig”. Typ så här ser skulle den se ut. Kolla vad ungarna verkar ha trist!!!!

Jag och Patrik föreslår att man gör något lite mer eget. Typ ber en konstnär göra något! Eller gör något själva. Tar naturliga material och spikar ihop dem till något riktigt skönt. Och så gör vi den klimatsmart & ekologisk….. Men med en gång när vi föreslår det, så blir det trist stämning. Neggig, liksom. Nej, vi kan inte göra det. Nej, det blir för osäkert, den håller inte och vi måste ju få en nu …. osv!!!!

Jag bli provocerad av det där. The sky is the limit! som jag brukar säga när jag projektleder på jobbet! Bara gör det istället för att sitta och sura. Nåt sånt här hade jag tänkt mig:

Men de enda de frågade efter var om jag visste vem som kunde bygga den, vad det skulle kosta och om den var ”säker nog”. Men kom igen liksom, sa jag, lite positiv attityd nu!!!!!!!!

Men det blev inget. Vidar, Vilda, Eldar, Janne och de andra med mer ”vanliga” namn som jag faktiskt har svårt att komma ihåg, kommer få fortsätta leka i en stel och trist ställning. Gick därifrån med stor klump i halsen. När jag kom hem satte jag en surdeg på ekologisk honung från Vätö och äpplebitar från Rosenhill. Kändes lite bättre.

Sen läste jag högt ur ”Pippi Långstrump” för bebisen i magen (vi vet att det är en kille och det känns bra att han redan från början känner igen min röst när jag läser om en ”stark tjej”). Och då kändes det riktigt bra igen!

”See ya”!

/Mattias

17 kommentarer

Filed under Uncategorized

17 responses to “Rapport från föräldramötet

  1. Jojje

    Gud vad stela och tråkigt ”villaförortiga” föräldrar kan vara ibland alltså! Klart du ska stå på dig för den där skojiga och kreativa klätterställningen. Det finns ingen investering som den vi gör i våra barn och kreativt tänkande borde uppmuntras redan i en tidig ålder.

    Mvh,
    Jojje

  2. Hej Jojje!

    ”Word”!

    /Mattias

  3. vasastansmorsa

    Vilken bra och viktig blogg! På vår förskola upprörs vi också över att maten inte är ekologisk och att personalen inte avlägger rapport om allt som har hänt våra fantastiska barn under dagen inom 30 sekunder från det att vi visar oss i dörren. Jag menar, de är ju det viktigaste vi har, då kan man väl förvänta sig en ordentlig redogörelse även om fröknarna just då läser saga och torkar fyra rumpor. Det finns ju de som tycker att vår förskola är fantastisk och att hela systemet är otroligt förmånligt, men vi är många även här i Vasastan som tycker att man kan kräva mer. Särskilt av maten. Det känns som en viktig fråga.

    Keep it up!

  4. Pedagogen

    @Vasastanmorsa
    Jag hoppas innerligt att du är ironisk och inte förväntar dig att personalen ska släppa allt de har för att du kommer in och ska hämta ditt barn!? Ska all verksamhet upphöra för att du förväntar dig få dina skor slickade så fort du visar dig i dörren!? Att driva en förskola är ett hårt jobb, tuffare än vad många verkar tro här…

  5. Kommentarer som ”Pedagogens” skrämmer mig. Som svar på dennes fråga vill jag ge ett rungande JA! Det är väl klart att ni kan släppa allt, en kort liten stund- det hör väl till erat jobb? Vad är viktigare förutom mitt barn?

    Dessutom, alla föräldrar bryr sig inte lika mycket. Skit i att redogöra för vad ”ungarna med vanliga namn gjort”..

  6. Hej Nina!

    Håller med dig, men du har lite ”trist attityd” …

    *kram*

    /Mattias

  7. Det gäller att vara om sig och kring sig och inte släppa taget en sekund. Vi måste vara på fröknarna hela tiden. Om allt.
    Igår tex, lärde sig vår yngsta son en ”upphottad” variant av luciasången av sina kompisar.
    ”Sankta lucia, skänk mig en tia. Tian var toppen, dra mig i snoppen”

    Förfärligt tycker jag. För när jag konfronterade fröknarna med detta visade det sig att det inte alls förekom motsvarande sånger med ”Snipptema” bland barnen.
    Trodde att vi hade kommit längre i jämstäldhetsfrågorna.
    Vad ska detta ge för snedvriden könsuppfattning bland barnen.

    By the way. Saknar dig på Twitter, vor kul att följa dig där.

  8. Magnus

    Fin tanke med lekplatsen. Tror dock att det finns förordningar på hur det ska se ut. Tänker främst på avstånd mellan ”saker” så att barnen inte kan fastna osv. På ett dagis som jag jobbade på så kom det inspektörer och kollade på lekställningarna så att allt stod rätt till. Om det blir en ”hemmagjord” lekplats kan det kanske bli svårt att kontrollera, och då kostar det pengar, och du vet vad det innerbär…

    Det bästa är om barnen får komma ut i skogen, dät har barn lekt i hundrade år, och det är dessutom gratis!

  9. synnöve

    hej. åk till Mulle Mecks lekpark i ulriksdal och bli inspererad av en kul lekplats! Eller snarare.. skicka dit dagistanterna och barnen så de får se nåt mer kreativt.

  10. Styrelsemamman

    Går er son på en föräldrakooperativ förskola liksom vår? Ni har inte funderat på att med i styrelsen?

  11. Signe

    men på den andra lekplatsen finns det inte ens några ungar. är DEN så tråkig? 😛

  12. Kerstin Häggblom

    Hörni Stockholmare!
    Landa i verkligheten!
    Om ni vill ha en kreativ lekplats, visa själva lite kreativitet och planera upp detta bygge då!
    Var inte så fruktansvärt egotrippade!
    Bara för att din son är van med en viss mat( som jag dessutom aldrig hört talas om, finns den verkligen???) hemifrån, så behöver ni väl inte pådyvla alla andra det? Det är nog nyttigt för er son att lära sig äta annat också!
    Förresten, ekologiskt, vad kan bli mer ekologiskt än svenksodlad potatis???

  13. Kerstin Häggblom

    Nina!
    Ditt barn är ett av ca 15 på en avdelning. Ditt barn är INTE viktigare än de andra 14 barnen! Alla barn är lika viktiga för pedagogerna. Hur skulle det se ut om personalen lämnar ett barn på skötbordet med bajs i rumpan, bara för att avlägga rapport? Var hemma med ditt barn och sköt det själv, om du har ett sådant kontrollbehov!

Kommentera

