Scrapbooking!

Min fru är sjukt inne på scrapbooking. I början tyckte jag det var lite ”fjantigt” och så, men allt eftersom tiden gick och hon tjatade, började jag tycka det var riktigt kul. Alltså: scrapbooking är j****gt coolt! Och det är inte alls bara tjejer som håller på. Läs det här får ni se!

Här är lite bilder på saker jag gillar just nu. Man kan kalla det ett ”snapshot” av mitt liv i november 2009.

Det kan vara världens coolaste cykelhjälm. Vill ha!!!!

 

Ser ni hur det bubblar? Man kan nästan känna den där underbara lukten av en levande deg …. mmmmmm….

 

”Bajen” i mitt hjärta! Hörde att de åkte ur Allsvenskan, men vad gör det? Det är lika ”sköna grabbar” för det!

 

Steve Jobs … vilken inspirationskälla! Vilken entrepenör! Jag och en ”polare” har skiiiithäftiga planer …. hemliga så klart, men jag kan säga så här mycket: cykelhjälm + ekologi + klimatsmart = SANT!!!!

 

Glada barn som ler och skrattar …. finns det något finare och mer ”hjärtevärmande”? Nej, det gör det inte!!!

/Mattias

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Scrapbooking!

  1. En till "söderkis"

    Kör hårt, Mattias. Du har verkligen fattat hur det är att vara en riktig Söderpappa. Jag tycker du ska skriva mer om att det faktiskt går att cykla säkert med barnstol på en fixie också.

  2. Hej En till ”Söderkis”!

    Nja, fixed är lite för osäkert tycker jag. Vill inte riskera min son Vidars liv bara för att verka ”tuff” inför andra killar. Jag kör en vanlig MTB, och det duger för mig!

    /Mattias

  3. Magnus

    Hej!

    Jag tror säkert att du vill väl, barnet får ju uppenbarligen mycket kärlek, något som många barn i vårat samhälle inte får, MEN det får finnas gränser. Jag är rädd för att ett barn som Vidar kommer få en chock när han upptäcker hur samhället fungerar utanför surdegsvärlden, och det kommer med största sannolikhet leda till revolt från hans sida. Jag har inga vetenskapliga belägg för det, det är min högst personliga tanke.

    Är du inte rädd för det? Jag är glad att se att ert barn får kärlek i mängder, men jag tror det måste finnas en distans med. Jag är inte förälder själv, läser på lärarhögskolan och får min infallsvinklar därifrån, från min utbildning och när jag är och utövar verksamhetsförlagd tid.

    Barn ska uppfostras till att bli självständiga individer som ska fungera i ett demokratiskt samhälle. I kursplanerna för det tidigare åren står det också att barnet ska kritiskt granska det som finns runtomkring, samhället vi lever i.

    Det känns som om Vidar växer upp i en alltför ”skyddad verkstad” och det kan nog stjälpa snarare än att hjälpa.

    Håll en medveten nyanserad distans, det är det ända jag kan tänka mig. Det finns en värld utanför söder också.

    Jag kritiserar inte, jag vill bara få en inblick hur du tänker. Snart börjar Vidar förskolan, och sedan kommer grundskolan. Hur blir det då?

    Tacksam för svar!

    • Hej Magnus!

      Tack för ett väldigt tänkvärt inlägg. Jag tror faktiskt att det är så att Söder, med sin ”anda” och sin attityd, kommer att inspirera resten av Sverige. Det som händer här händer snart där du bor! Så när min son Vidar blir stor komer haan vara en ”frontrunner” i alla möjliga avseenden. Och sen tror jag, som sagt, att kärlek inte går att överdosera ……

      ha det bra!

      /Mattias

  4. Mattias (inte samma)

    Har du funderat någonting i SUV-banor? Jag bor förvisso inte på södermalm, men här på östermalm måste man nästan ha en sån för att kunna garantera sitt barns säkerhet. BMW X3 är fin, men samtidigt inte jättestor utvändigt så man lätt kan fickparkera den precis utanför porten. Cykla med barn låter jättefarligt.

  5. Magnus

    Tack för svar, jag vill inget illa som sagt, men tänk lite utanför boxen. Det är det enda tips jag vill ge. Sedan tycker jag du var lite slingrig i ditt svar.

    Söder är nog inte unikt i sig, bor i malmö, och möllan är nog minst lika, om inte mer intressant med sin mångkulturella status samt tankar om en ”levande/alternativ” stadsdel. Återigen, se utanför ”lådan”

    Sedan kan jag säga att en BMW X3 med all sin avgasrening är ett mycket miljövänligt alternativ. Tyskarna kan det där med teknik. Säkerheten ska inte förtalas, när det kommer till en så stor bil är den alltid ”top of the line”! 😉

  6. Nu tycker jag att det blev lite tråkig stämning här.
    Jag vill inte spä på detta men snälla Magnus, det här är frågor jag tror att man inte fullt förstår om man inte själv har barn. Hur skulle det se ut om vi skulle släppa våra små barn helt fritt, vind för våg som du låter påskina. Jag törs knappt tänka tanken. Du kanske tycker att de ska få se på Barda och Cartoon Network på TV också? Och angående det du skriver om BMW X3 som plötsligt beskrivs som en luftrenare snarare än en bil så har du kanske glömt bort den gamla devisen ”barn är mjuka, bilar är hårda”.

    Mattias. Det där med scrapbooking låter jättespännande. Kul att ni har ett gemensamt intresse att dela. Kan du inte ”kasta upp” lite surdegsrecept. Ja inte ”kasta upp” i den meningen alltså, men det vore fint med recept så man kan pröva på själv.

    Mattias, Keep up the good work!

    PS
    förlåt Magnus att jag ”brusade upp”. Det är inte meningen att skrämmas eller så. Det är det du skriver jag inte gillar, inte dig som person.

  7. Ek

    Haha är du på riktigt?
    Det här måste vara årets roligaste blogg…

  8. Magnus

    Jag tar inte illa upp, jag läste bloggen och reagerade. Försökte vara så saklig jag kunde, ville mest belysa att det finns en skillnad mellan att vara curlingförälder och att vara curlingförälder. Är du med?

    Sen att en bil skulle vara luftrenare skrev jag väl inte, det jag ville få fram var att en SUV, hur stor den än må vara, är säker och med mina mått mätt ett miljövänligare alternativ än att köra runt i en opel anno 79.
    Miljövänligast är ju att cykla, men jag kan enkelt säga, bara efter att ha cyklat i malmö, att jag aldrig hade satt mitt barn bakom mig på en cykel.
    Nej, jag är inte förälder, men jag kommer att bli den bästa pappa som finns när dagen väl kommer.

    Offence not taken/Magnus

  9. jens

    Hehe, du måste fan vara ett troll på riktigt 🙂

  10. Vilken härlig blogg! Den där cykelhjälmen – vad är det för märke på den? Ser väldigt futuristisk ut.

  11. LH

    Det här var en intressant blogg. Tycker jag.

Kommentera

