Neggig stämning på SöS ….

Puh… Tung dag idag. Jag är hellre peppig än deppig, men ibland får man bara leva med att själen känns mulen… Vara lite mindful, möta känslan, titta på den och säga ”hej”. Acceptera!

Som ni vet ska vi ju föda snart, och jag är inte så lite besviken över att Sös inte kan garantera badkar när vi kommer in. Det finns inte på rummen om man inte föder på ”Södra BB” och där vart det fullt redan när vi skulle skriva in oss på MVC i juni. Men då tänkte jag ”hey!” suuuperchans för de fina ”morskorna” på sjukhuset att slå sig fria!

Om de själva styrde sin verksamhet, så är jag 100 … nej 120 procent säker på att de skulle ta chansen att kunna möta varje födande kvinnas behov. Till exempel med ett stort härligt badkar på varje rum! Kan ju inte finnas någon skönare metod att ”möta värkar” med än att sjunka ner i varmt vatten och bara vara… säga hej till smärtan och tänka ”det gör ont och det är okej!” Men det är nog ganska lätt att hamna i lite neggiga tankespår om man har jobbat inom den ”offentliga” sektorn för länge…

”Privat” har en lite negativ klang tycker jag, som om man inte vill dela med sig. Men håll med om att principen är toppen! Man är fri att välja själv! Och man delar ju jättegärna med sig till andra som delar ens vision och kanske vill lägga en liten extra slant på det! Därför har jag tagit kontakt med de superproffsiga ”morskorna” på Sös och föreslagit att jag ska komma och snacka lite under rubriken ”Entreprenör – i vården!” Har fixat en PP-presentation som jag provat på några polare och deras tjejer. Gissa om dom blev inspirerade…

Men idag ringde någon från Sös och sa att vi är jättevälkomna att föda där, men att de är nöjda med sin arbetssituation och önskar att jag ska respektera det.

Alltså man blir ju så trött …. det här med respekt – är inte det en ”tvåvägsgrej”? Känner kanske inte riktigt att de respekterar min vision. En del är helt enkelt väldigt rädda för förändring! Tror det känns lite läskigt med nya sätt att tänka för många – men det är EXAKT där jag kommer in i bilden.

Ja ja. Man får väl ”bryta ihop och komma igen” så att säga….

Vet att jag kommer att vara lite ”stram” i ansiktet när min son Vidar och jag har vår första tamburkontakt på dagis efter en lång dag. Trist…. Men jag tänker inte fly från besvikelsen, det är det säkraste sättet att inte komma till rätta med deppiga känslor. Acceptera! Och nya tag för min vision om mer entreprenörskap i vården!

/Mattias

29 kommentarer

Filed under Uncategorized

29 responses to “Neggig stämning på SöS ….

  1. greenman

    Stå på dig, en powerpoint kan ju få den suraste att blomma upp och bli medryckt.

    Du kanske kan printa ut den och ta med den i overheadfickor? Då kan du ju få dem ”hooked” redan när du möter dem i korridoren.

  2. Hur ser du på det här med vilken sorts säng man föder i?

    Innan vi fick barn var vi på någon sorts infoträff i aulan på SÖS, där en kille undrade om det var OK att plocka deras egen säng hemifrån. Det var, som han sa, trots allt en DUX. Ett annat ljushuvud ville ta med ett eget PA, ”för bästa möjliga ljud i rummet”. Fanns det alltså möjligen trefasuttag i förlossningssalarna?

    Kommentar?

    • Hej Prankmonkey!

      Bra idéer båda två! Gillar framför allt det där med egen säng …. hmmm …. RIKTIGT bra idé faktiskt.

      När det gälller den största dagen i ens liv ska man naturligtvis inte kompromissa. I alla fall inte om man bryr sig om sin familj!!!

      /Mattias

      • Danne

        Tja! Det var jag som ställde frågan om trefasuttaget. Det finns faktiskt inga genvägar till det perfekta ljudet!!! Och självklart ska gumman få lite hjälp i det låga registret med ett par maffiga 18-tumsbasar?
        /Danne

  3. Sol

    Mattias

    Betänk att det är dyrt med badkar och tänk på att ”morskornas” arbetsställning inte blir den bästa när de ska förlösa den födande kvinnan. Badvattnet blir dessutom snabbt en bakteriehärd… Du som är så solidarisk och mån om andra tänker nog på detta.

    Tips: Ta med en eller ett par saccosäckar (stor sittpåse i glada färger fylld med platskulor – design 1970-talet). På dessa kan du och din fru säga ”Hej!” till smärtan och tillsammans föda det nya lilla barnet (precis som på 1970-talet!). I saccosäcken kan man ligga på rygg, på mage, på sida, sitta, stå på alla fyra, m.m. m.m. Ett oäääändligt antal variationer! Ett annat alternativ är trapetsen, men tänk på att till den behövs tillräckligt långa rep samt stadiga krokar i taket. Ytterligare ett alternativt alternativ är födslo-pallen: En låg stol gjord i trä med ett hål i ”sitsen”. (Nackdelen här är förstås också att arbetsställningen för ”morskan” blir dålig).

    Lycka till med entreprenörskapet. Jag VET att du kommer att nå success!

    • Mattias (inte samma)

      Sol: Både saccosäcken och trapetsen låter som förträffliga redskap redan vid ”tillverkningen”!

      ”ligga på rygg, på mage, på sida, sitta, stå på alla fyra, m.m. m.m. Ett oäääändligt antal variationer! Ett annat alternativ är trapetsen, men tänk på att till den behövs tillräckligt långa rep samt stadiga krokar i taket.”

      Låter helt fantastiskt!

  4. Jag skulle gärna vilja öppna ett egen liten förlossningsklinik men det är ju viktigt att det är nära till en akutmottagning utifall något skulle gå snett.

  5. hnk

    Hej. Det här är den roligaste blogg jag läst på länge. Skrattar så jag gråter. Hej då.

  6. sofie

    Hej Mattias,
    Det är så roligt för er som har sådana valmöjligheter för de små liven. ”Avundsjuk”. När jag fick min son för 14 år sedan på Sahlgrenska fanns förvisso både badkar och doftljus men jag tror varken surdegsbrödet eller reflexvästen var uppfunnen. All lycka.

    • Hej Sofie!

      Ha ha! *LOL*

      Surdegsbröd har funnitssedan urminnes tider …. det var först på 1800-talet man uppfann den industriellt producerade jästen. Innan dess bakades allt bröd med hjälp av naturlig jäsning – dvs surdeg! Reflexvästen kanske inte fanns …. men det fanns såna där söta reflexer som hängde ut från fickan och som såg ut som en gran!

      /Mattias

      • sofie

        Hej igen,
        jag borde givetvis varit lite ”tydligare”;
        I Göteborg, där Sahlgrenska sjukhuset finns, uppfanns inte surdegsbrödet och reflexvästen förrän typ förra året.
        ”simma” lugnt!!

  7. Hej Sofie!

    Ha ha! Just det …. jag fattar. Du är ironisk, ha ha ha. Vet väl att surdeg finns lika mkt i Göteborg som i Stockholm. Det kanske inte är lika ”hett” just nu bara.

    /Mattias

  8. Underbart att få flashbackar tillbaka till 1970-talet där jag i samma anda sydde velourdressar till maken och barnen. Läste ”Per, Ida och Minimum” inför nya barnets födelse. Finns den i nyutgåva?

  9. malkis

    Fy vilka äckliga 70-talsvibbar jag får. Helt klart det roligaste jag läst på länge!

  10. Den roligaste bloggen som finns på svenska just nu. Bra jobbat!

  11. Maria

    Alltså, så mycket skatt som du och din partner har betalat, så har ni naturligtvis rätt att få er förlossning precis som ni vill. Om sedan barnmorskorna inte är mogna att utvecklas så är det deras problem. Men droppen urholkar stenen! När nästa framsynta föräldrapar kommer, så kanske de är redo att ta till sig av nya tankar den gången? Solidaritet! Du gör helt enkelet det här viktiga jobbet för nästa familjs räkning.

  12. Haha… tack för ett härligt skratt! Väldigt synd att jag inte fick veta för 33 år sen att jag skulle sagt ”HEJ” till värkarna… (fast många hej hade det blivit – utan badkar – men med suggestion, som var på modet då. Jag bad dom stänga av skiten efter 100 ggr (Mozarts 21:a ) och ge mig en spruta i stället. )
    Tänk om jag vetat att det räckt med ett ”HEJ”!!!

  13. Eldas pappa

    Mattias! Din blogg är angelägen, inspirerande och välformulerad. Kan hålla med om att den är lite kul bitvis, men förstår inte riktigt alla lätt ironiska kommentarer om att den är så ”rolig” och ”underhållande”. Jag tycker det är trist att allvar har blivit en sådan bristvara i vårt stressade materialistiska samhälle. Sedan tycker jag att du och alla andra till viss del glömmer en viktig bit när det kommer till utvecklingen inom vården. Du säger att du är entreprenör som vill hålla inspirerande data-presentationer för personalen. Men, är verkligen framtiden, är det utveckling, när allt mer vård blir privat driven och privat finansierad. Näe, jag och många Söderföräldrar tycker inte det. Gärna privat engagemang och privata visioner, men vården skall vara offentlig, gratis och allmän. Sedan kan jag hålla med om att landstinget borde vara mycket öppnare mot alternativa behandlingsmetoder. Jag är själv utbildad homeopat och tror starkt på positiva energiflöden som avgörande för lyckade förlossningar! Med detta sagt vill jag önska dig och din fru lycka till på den stora dagen. Jag och min dotter Elda håller tummarna för att Vidar får ett starkt och friskt lillasyskon!

  14. Mrs Bristol

    Hej, jag har fött tre barn på mellan 4.2 och 4.9 kg utan medicinsk smärtlindring (epidural, lustgas mm). Tror inte ett dugg på badkar, för ska man föda utan smärtlindring behöver man vara framåtlutad. Helst ska man hänga över något, en blivande pappa, en hallhylla eller en sänggavel. Tycker istället att du ska fixa:
    1. Musik (viktigast av allt). Det kan vara delfiner eller något lugnande i början, men sedan ska det vara Hang on in there baby: http://www.youtube.com/watch?v=hKsAgXH9ci4
    På repeat.

    2. Varma och kalla handdukar.

    3. Du måste säga att hon är bäst och att det ska bli så spännande och kul att träffa bebin. Hela tiden.

    4. Tryck ett yogablock på punkten ovanför svanskotan eller där din hustru känner att det behövs för att avlasta smärtan.

    5. Som du vet gäller det att vara avslappnad. Du måste få henne att känna sig avslappnad. Det är din viktigaste uppgift.

    6. Och glöm inte: framåtlutad.

    7. Om den personalen av någon medicinsk anledning beslutar att man måste sätta fart på värkarna kemiskt kan du glömma pakten om ingen smärtlindring. Kemiska värkar är onaturliga och kan därför inte bemötas ”naturligt”.

    Lycka till och var snälla mot varandra!

    ps det viktiga är inte att avstå från lustgas utan att barnet kommer ut och att det och mamman mår bra. ds

  15. johan

    Borgarpack! På 70-talet hälsades man välkommen till Söder med banderollen ”Välkommen till Söder. Här röstar vi VPK” Vad tror du den ”söderandan” har att ”säga” om din PP-presentation”?”

  16. Mrs Bristol har så rätt, föda på kemisk väg är onaturligt och då är det lika bra att dänga på även med de andra drogerna!

    Men ”din kvinna” är måhända inte så intresserad av massage och tryck och hej och pepp. Det kan störa hennes nödvändiga inåtvändhet. Och Mrs Bristol, alla gillar inte tryck mot magen heller.

    Förlossningspall säger jag!

    • Mrs Bristol

      Inte tryck mot magen! Tryck mot baksidan ovanför svanskotan! Och framför allt som du säger Cruella, på det sätt som fru Nilsén själv önskar.
      Den nödvändiga inåtvändheten är tillräckligt stark för att klara både pepp, tryck, hej och massage. Tror jag. Men Mr Söder själv vet säkert bäst.
      Medan han vänjer sig vid att hela Sverige håller andan av beundran …

      • Jag tänkte på framåtlutet. För ofta med sig att magen stöter i. Gud förbjude! Pappan kan sitta i hörnet vad mig anbelangar.

        Jag hoppas fru Nilsén inte känner att hon måste ställa upp på någon annans förväntningar på aktivt deltagande om hon inte själv vill. Man har tillräckligt om sig och kring sig ändå när man föder barn.

  17. Suzannah

    I die – go bananas – you are the best !! Engelska kandes helt plottsligt sa ratt …

  18. Kenta

    Håller med till tusen procent. Ner med alla neggiga entreprenörshatare.

    Som dom nya husen på Söder. Riv det gamla, bygg upp nya klimatsmarta hus och älska det framåtsträvande.

  19. jj

    underbart ”gröna vågen” is back again, to stay!!!

Kommentera

