En dag på jobbet…….

Ibland är det härligt med en heeeelt vanlig vardag. Kan vara en tisdag, kan vara en torsdag – det spelar ingen roll. Så här var min torsdag:

07.00 ”Busväcker” min son Vidar. Kittlar honom, leker att jag är olika gosedjur: ”Gomoooorron Viiiidar, det häääär är bjöööörnen” eller: ”Hallå Vidar! De e ja som e den lilla kaninen – vakna!!!”. Sen får han sin godmorgonpuss, och  så går vi hand i hand till köket där han hjälper mig att laga havregrynsgröt med russin och nötter. Jag slår upp DN och tar min första klunk rooibos-thé med vaniljsmak. Vidar och min fru sitter på andra sidan bordet. Vidar tittar i en Bamse eller en bok om djur och min fru läser den del av DN jag aldrig läser: sporten. Ha ha ha – hon är verkligen tokig hon, min älskade lilla ”fruga”!!!

08.30 Lämnar min son Vidar på förskolan. Vi ger varandra den där låååååånga kramen, den där kramen jag ”hämtar kraft från” som räcker hela dan…. Vi vinkar och kastar slängkyssar tills jag bara måste rusa.

09.00 Slår upp dörrarna till mitt jobb. Hänger av mig i tamburen och går raka vägen till köket för att ta en Caffè Latte från den underbara maskinen vi investerade i för ett halvår sen. Jo, du läste rätt: mitt under brinnande finanskris beslutade vi att vi vill verkligen satsa på vår personal. Och då köpte vi (alla är ”vi” på mitt jobb, det finns en underbar delaktighet) en barista-maskin för 35 000 kronor!!!! Helt sanslöst!!!! Och som jag brukar säga till Jonathan (kontorets ”spelevink”): ”Är den snygg eller är den SNYGG?????”.

09.30 Slår på datorn, kollar FB, kollar min blogg (den HÄR bloggen!!), kollar mejlet. Rätt många mejl som skulle svaras på just idag. Jag ser alltid till att svara med en gång, och att ha en positiv ton i alla mejl – även om det är något ”negativt” för mottagaren. Idag var jag tvungen att säga nej till en hoppfull kille som sökte jobb. Kändes jätte trist. Men jag gav honom årets skönaste smiley…….

10.30 Dax för möte!!! Alltid innan jag ska in på ett möte, tar jag fram en lapp där jag skrivit ner mina ledord:

De här tre orden har hjälpt mig många gånger. Och den här dagen dröjer det inte länge innan jag får användning av ett av dem. Det första som händer på mötet är att  en av mina ”co-workers” säger: ”Vi har stött på lite problem med det här kontot …”

”Ha!!!” utbrister jag. ”Finns det något som heter problem i den här organisationen? Va? Gör det verkligen det, Louise?”

Då tittar hon lite skamset på mig och mumlar något som ingen i hela rummet hör. Så jag ber henne höja rösten!

För det är ju så, och det vet Louise, att i den företagskultur vi vill ha, så finns det inga problem – det finns bara utmaningar. Lita på att hon gick från det mötet med en bättre självkänsla!!! Där bockade jag av ”inspirera” från min lapp.

12.15 Lunch. Jag tar en sallad från cafét ”på hörnet” med quinoa och fetaost. Ger bra energi!! Smyger undan lite för att ringa syrran i London. Kanske inte helt ”okej” att ringa internationellt privatsamtal från jobbtelefonen – men herregud det är ju min familj det handlar om! Idag är det nämligen sju år sedan hon gjorde abort. Jag ringer alltid för att påminna henne om det, och för att ”trycka på rätt knappar”…. fejsa det jobbiga istället för att bara marschera på, liksom…. Till slut grät hon och släppte fram sorgen över att min son Vidar gått miste om en kusin och vi kom överens om att hon skulle tända ett ljus ikväll. En fin stund! Bra snack!!!

14.00 Dags att ta fram lappen igen …. hade blivit lite krisigt med ett av våra projekt. Nån hade blåst en ”dödslinje” och hela projektet var i gungning. Time for ”dirigera”!!! Jag ”pekade med hela handen”, gav order och sa som det var: om du inte fixar det här … vad han nu heter (han bor i typ Alvik), så dör hela projektet och då får det konsekvenser ….. Ka-tchinnnnnng!!!!!!!

15.00 Jag och Jonathan (alltså historierna jag kunde berätta om den mannen … ni skulle inte tro mig) satt lite så där ”på språng” på hans skrivbord och ”tjabbade”. Och så sa han *fnissar när jag skriver det här* att vi bara borde dra därifrån och typ ta en fika utan att någon visste ….. Och mycket riktigt!! Vi ba: ”Nä vi ska på ett möte” och alla andra ba: ”Okej”. Och sen satt vi i en timme och drack varsin machiato på Kaffebaren på Hornsgatan!!! Varsågoda, ett ”snapshot” av Jonathan!!!

16.00 Hämtade Vidarpojken på dagis. Fick dagens andra ”energikram”. Gick hem, lagade quornbiffar. Myste med min fru och sjöng länge, länge för bebisen i magen ……

/Mattias

50 kommentarer

Filed under Uncategorized

50 responses to “En dag på jobbet…….

  1. Sol

    Åhhhh, lyckliga ni som har en sån fin kaffemaskin! Det är er verkligen väl unnat i dessa snåla tider. Jag ska verkligen försöka bevisa för min chef hur viktigt det är att satsa på sådana här saker! Snälla, kan du inte lägga ut en bild på er fina maskin där den så glänsande pryder personalrummet??

    Tack så himla mycket på förhand! *blink, blink*

  2. Elvine

    Förut följde jag en nu nedlagd blogg som hette Tidningen varför. Den var bra, men lite väl cynisk ibland tyckte jag. Därför är det extra kul att jag hittat en ny favvis-blogg som sprider ljus och glädje så här i mörkaste november.

  3. Så bra ni verkar ha det på kontoret.

    Blir lite missmodig då jag förstår att mina tjänster inom ledarskap och personalutveckling är helt överflödiga på ert företag

    Du beskriver en organisation som helt uppgått i managementets Nirvana

  4. Elvine

    Förut följde jag en nu nedlagd blogg som hette Tidningen varför. Den var bra, men lite väl cynisk ibland tyckte jag. Därför är det extra kul att jag hittat en ny favvis-blogg som sprider ljus och glädje så här i mörkaste november.

    *styrkekramizar*

  5. Elvine

    Dubbelpost av oklar anledning! Förlåt!

  6. Du är en fin bror du. Fick nästan en tår i ögat när jag läste om ditt telefonsamtal till din syster. Tänk om alla syskon kunde ställa upp så för varandra?

  7. cruella

    Åh, om jag kunde säga detsamma om min torsdag. Jag får ingen riktig snurr på det här sköna Söderlivet, trots föräldrakooperativ, alternativ friskola och flera års boende i kollektivhus! Jag blir fortfarande förbannad över livets allehanda små förtretligheter. Det måste helt enkelt bero på att vi bara har ett gammalt Selecta-ök på jobbet.

  8. david

    Om du är sann är jag banne mig Prankmonkey! (Den förträfflige bloggaren som gav oss denna länk.)

  9. Åke

    Mattias, kan inte du ge mig några ”tips” på hur man blir en sån energi givare som du verkar vara….?! Grymt ”avis” på dina kollegor…! Är det vanligare med såna ”sköna” människor som du på Söder än på andra ställen?

  10. ”Idag är det nämligen sju år sedan hon gjorde abort. Jag ringer alltid för att påminna henne om det”.

    Du tog just hela konceptet till en helt ny nivå.

  11. Maja

    Jag brukar ha lite kardemumma i kaffefiltret! *kram*

  12. 30+

    Idag var jag tvungen att säga nej till en hoppfull kille som sökte jobb. Kändes jätte trist. Men jag gav honom årets skönaste smiley…….

    Tack för tips! Det där ska jag börja göra omedelbart.

  13. hnk

    Du är den nya ledstjärnan i mitt föräldraskap!

  14. Fia

    Önskar din syster att du ringer och påminner henne om aborten varje år och uppskattar hon mycket att du skriver om henne och hennes sorg på din blogg?

  15. J

    Var läser du inte Sporten?
    Du är ju ”Bajen”-supporter.

  16. parkleken

    Vilken kanonbrorsa du är! Din syrra hade säkert kommit över sin abort och gått vidare i livet utan dig. Hur hade det sett ut? *hi-five*

  17. Undrar om din syster vill bli påmind om sin abort på årsdagen?
    Har ni pratat om det och hon verkligen vill det, så är det lite konstigt men helt ok i den vida, knasiga värld. Vill hon inte det, är det där telefonsamtalet bara grymt.

  18. Invader ACE

    Vilken fantastisk chef du verkar vara! Mitt ”tips” om julklapp till ”ditt” företag är du som docka med ”Superpepp” på magen! Kanske med ‘Provocera, Inspirera, Dirigera’ på en liten skylt!

  19. greenman

    Nej Mattias har rätt, Vidar har ju gått miste en kusin. Det kan man ju inte bara låssas som det inte har skett.

    Mattias, stå på dig, det är så härligt att det finns personer som säger som det är. Det tycker jag är kärlek.

  20. Joel

    Hej!
    Tycker du har en fin blogg jag hoppas inte detta är ett skämt för du verkar vara en så underbar pappa. Förstår inte vad folk har emot föräldrar som bryr sig om sina barn. När jag var liten fick jag inte se vilse i pankakan men gjorde det ändå hemma hos en kompis och jag tyckte det var jätte hemsk. Förstår att du inte vill att Vidar skall se så mycket på tv utan en vuxen i närheten.

    Jag måste också säga att jag gillar dina arbetsmetoder på kontoret. Det klart man skall ha som att skapa någon slags debatt på jobbet Jag hoppas bara Louise inte blev ledsen av det du sa utan istället tog till sig av företagsandan.

    Jag måste fråga har du och din fru någon hund? Jag och min fru skaffade en hund alldeles innan vi fick vår lilla prinsessa och det har hjälpt oss mycket. För det första är det en bra kompis till barnen som alltid ställer upp, man får anledning att gå ut i naturen med hela familjen och man lever inte i en steril miljö som skapar allergier (eftersom hunden drar in mycket smuts)

    Lev väl
    /Joel

  21. erolp

    Hej! Jag kände en gång en som påminner om dig. Han brukade alltid äta vitlök. Nu har han flyttat till Kalifornien. Nu är ju Södermalm Sveriges Kalifornien, så jag förstår att du stannar här. Men jag är nyfiken på om du äter mycket vitlök.
    Tack för ordet, och ”kram”

  22. dre

    allvarligt! ar detta pa riktigt eller skamt?

  23. Peder

    Hej!

    Jag tycker det är fullkommligt horribelt att du ringer och påminner din egen syster om något så traumatiskt som en abort. Du saknar ju all social taktkänsla.

  24. Kim

    Åh, HRO… men alldeles grown up och svensk.

  25. Jag tycker nog det är lite sent att hämta vid fyra, måste jag säga. Visst ska barn ha möjlighet att utvecklas i hop med andra och det är viktigt med sociala färdigheter, men jag tror det vore bättre för Vidar om ni saxade tiderna lite mer så han slapp vara på dagis så länge. Tänk på att den lille har en lika lång arbetsdag som du, det är tufft för ett litet femårshjärta.

  26. adde

    hahaaa. oj oj oj. du kan inte vara sann. det finns liksom inte en chans. 4-real.
    men eftersom jag fortsätter läsa så får jag väl skylla mig själv….
    ha d.
    /a d d e

  27. Fado

    fett att bo på söder och inte kunna stava till macchiato, kaffebar har för övrigt flyttat till s:t paulsgatan…

  28. mollusqa

    Hej Mattias!
    Jag blev så glad när jag hittade din blogg!!! Det känns som om jag äntligen kommit hem, som om jag har hittat en själsfrände!

    Du är så engagerad i din familj att du till och med känner ansvar för din systers abort efter så lång tid – det är så fint, jag hoppas verkligen din syster uppskattar ditt engagemang!

    Men allra gladast blir jag när jag läser om hur engagerad du är i ditt barns födelse! När vår dotter Tindra skulle födas försökte jag få min man att ”diskutera” just smärtan i förväg. Jag ville verkligen att han skulle vara lika engagerad i förlossningen som jag, det var ju ändå vårt kärleksbarn tillsammans! Men han sa bara att det var ”min smärta och min kropp” och att jag måste få ”bestämma om det själv”! Då blev jag jätteledsen! Hur kunde han bara vara så okänslig!

    Likadant var det med amningen, jag ville verkligen att han skulle vara med och bestämma hur ofta och hur länge jag skulle amma. Men han ville inte alls höra på det örat, han tyckte nog att jag borde veta det bättre, att jag skulle ”känna på mig” när det var dags att amma vår dotter Tindra!

    Jag kände det som om han inte älskade mig eller vår dotter Tindra längre! Jag blev verkligen jätteledsen igen!

    Jag hoppas verkligen att din familj uppskattar att du är så engagerad!

  29. Hej Mattias!

    Jag har nu sedan en tid följt din blogg med stort intresse och jag vill börja med att säga att jag hyser den största respekt för den energi och det arbete du lägger ned på att göra det du tror är bäst för din familj ( eller flock, som jag tycker är en mer passande benämning).

    Men med detta sagt måste jag slå fast å det bestämdaste att du är helt ute och cyklar! Du är mannen, hannen, och således flockens överhuvud. Din uppgift är att leda de dina och se till att de har mat på bordet samt att vid varje tillfälle sprida din säd.

    Surdegar är ingenting evolutionen vill att du sysslar med. Den förestående förlossningen ska du ha så lite som möjligt att göra med. Ditt jobb är gjort fram tills dess att en ny mun finns att
    mätta. Se istället till att ge dig ut på fältet och gör det du ska. Monogami är en förolämpning mot Moder Natur, så även kramar ( om de inte utgör en del av förspelet) och att ta för allvarligt på sina känslor.

    Nej, vad jag vill se är lite mer ”back to basics” från din sida.

    Det skulle göra dig gott!

  30. Pingback: links for 2009-11-29 @ Elkers.se

  31. Hörru Mattias det verkar synd om dig egentligen. Du är ju hjärntvättad av feministerna. Förstår du vilken konstig förebild du blir för dina ungar, dom har ju ingen fadersgestalt bara en kramig kompis. Nä, lite mer raka rör tror jag nog kan vara nyttigt, och så låter du frugan sköta nojsandet! Och det där med din syrra, nä det är bara för mycket alltså! Skärpning.

  32. Men! Inget inlägg på 4 dagar? Du har väl inte ledsnat på att blogga?
    Jag som sett fram emot rapporter från födseln och framför allt bilder på er nya barnvagn! Det blir väl en tvillingvagn så att Vidar kan få vila benen emellanåt? Med framåtvända korgar och jogginghjul?

  33. Fantastiskt.

    Jobbigt läge att din syster mördade Vidars kusin.

  34. Nu kapitulerar jag också… har skrattat så jag kiknar – tack för en sanslös, underbar samtidskomik med minst lika hysteriska kommentarer! Åker direkt in på bloggfavoriterna.

    Höll på att glömma:
    *kram*

  35. Puttra

    Sanslöst. Du är nog väldigt trevlig som person, och verkar ha många positiva drag, men verkar också vara lätt manisk. Personligen skulle jag nog rätt snabbt få spel om du var min chef/kollega eller bror. No hard feelings.

  36. Bättan

    Vilken störande människa du är. Fullkomligt vidrig kvinnosyn: ”Hahaha, vilken crazy fruga jag har som läser sporten”. Jag kan inte tänka mig ett värre öde än att behöva vara din fru. Du är självförhärligande som få och med största sannolikhet homosexuell (vilket inte är fel, däremot är det fel att du låtsas så jävla hårt att vara hetero). Jeeez. Men det största priset tar du ändå när du ringer din syster för att ”påminna” henne om att hon gjorde ett livsval för sju år sen som inte passade in i din livet-på-Söder-psykos som du skapade för fyra år sen. Du är fanimej inte sann. Inte konstigt att din syster har flyttat till London.

  37. Emma

    Detta var det roligaste skämtet på länge… Det läskiga är bara att det finns folk som är så här på riktigt! Det är ju tur att man kan göra nåt roligt av det. Ka-tchiiiiiiiing!

  38. jj

    odräglig är ditt mellan namn….Mattias odräglig Nilsén

  39. F*n…lägg ner det här j*vla tramset…folk går ju på det och tror att du är på riktigt…

  40. Lärna

    Jag tycker det är jättefint av dig att ringa din syster och påminna om aborten, hoppas att du aldrig slutar med det. Ringer du även det datum som Vidars kusin skulle ha fötts om han fått leva? Jag hoppas det. Det blir mer ärligt så.

  41. Per Wiklander

    Asbra som vanligt!

    Men jag tycker att du börjar bli lite ”sloppy” med bilderna, Mattias.

    http://www.treehugger.com/files/2009/09/augmented-reality-iphone-bike-helmet.php

    *kram*

    /Per

  42. Björn

    ”Kändes jätte trist. Men jag gav honom årets skönaste smiley……”
    Kanske en smiley med solglasögon och så ”the future is so bright I gotta wear shades” under!

    Så vill jag tipsa om vetepåsar:
    http://morsan-och-jag.blogspot.com/2009/11/vara-vetepasar.html
    En härlig grej – särskilt när det börjar spänna och trycka inför ”nedsläppet”

  43. Tiger

    Hej du!

    Vilken superfin blogg du har! Men jag måste säga att jag blev jättebesviken när jag läste att ni åt quornbiffar till middag! Har du inte tänkt på vilken hemsk, negativ påverkan quorn har på miljö vid framställningen? Någon som du måste ju föregå med gott exempel, du är ju förebild för så många!

    Att tvinga/odla fram ”låtsasmat” på det sättet utsätter ju faktiskt vår stackars planet för helt onödiga påfrestingar som den inte borde behöva ta emot. Jag föreslår att ni från och med nu ersätter era quornbiffar med bönbiffar- proteinrikt, naturligt (!!), mijövänligt och faktisk mycket billigare 😉

    Hoppas på svar mycket snart!

    *lycka-till-kram*

Kommentera

