Jag ser mig i spegeln

Ibland när jag ser mig i spegeln, slås jag av hur många olika ”Mattias Nilsén” det finns.

Det finns Mattias Nilsén – pappan. Som skämtar och skojar när det är fredagsmys, som säger åt Vidar att blunda och stoppar in en gurkstav med pepparrotsdip i hans lilla mun, och som släpper fram ”asgarvet” när hans lilla ansikte skrynklar ihop sig av avsky (men som sen ger sin son Vidar extra mycket äppeljuice och hur många morotsstavar med ostdip som helst…..) Som kramas och kramar och som bjuder sin familj på det saftigaste surdegsbrödet i Zinken.

Det finns Mattias Nilsén – den engagerade (och engagerande!) projektledaren. Som kan se det positiva i alla situationer, och då menar jag alla. Som när Louise häromdagen kom in och sa att hennes morfar hade dött, och jag la en tröstande arm kring henne och påpekade att i sorgen kommer vi nära varandra …… Som inspirerar, dirigerar och provocerar, oavsett om han egentligen orkar.

Det finns Mattias Nilsén – den blivande tvåbarnspappan. Som sjunger för magen, tränar dykteknik med sin fru och kämpar för ett badkar i förlossningsrummet. Som pratar med sin son Vidar om det här med att bli storebror och vad det innebär (inget mer sova i mammas och pappas säng, bada själv, laga egen frukost och kanske massera mammas bröst om amningen inte fungerar som den ska ……)

Och så finns det Mattias Nilsén – älskaren. Men den ”Mattias Nilsén” kanske vi sparar till senare……

”See ya!!”

/Mattias

38 kommentarer

Filed under Uncategorized

38 responses to “Jag ser mig i spegeln

  1. Jimmy

    Inspirerat! Gurkstav med pepparrotsdip i hans lilla mun!

  2. Susanne

    Du verkar vara en levande, kämpande människa. Så himla fint att läsa om hur ni ”Söderbor” har det också, för oss ”utsocknes” Keep up the good work 🙂

  3. Raffe

    Vilken smörja.

  4. Kalle

    Vackert skrivet. Mångfaceterad kille må jag säga.

    Jag skulle gärna läsa om vad du/ni har för syn på det där med amning vs ersättning till spädbarn. Hur länge man bör amma osv…

    Tack för en fin och inspirerande blogg

  5. 30+

    Hej Mattias, jag är lite nyfiken på ert efternamn. Vem bytte till vems när du och din fru gifte er eller tog ni ett nytt gemensamt?

  6. Dorro

    Härlig läsning. Vill bara säga att jag har bokmärkt din blogg, kommer att ”stalka” dig nu! Du är en riktig förebild. Hoppas att ni får ordning på det där med badkaret till förlossningen, det är ju jätteviktigt att det blir helt ”rätt”, man föder ju faktiskt bara sitt barn en gång.

  7. CH

    Där avslöjade du dig! Jag har misstänkt det länge… Zinken och inte SoFo! Du är fejk!

    Här är ledtrådarna som jag sett tidigare:
    – en äkta hardcore sofo dad har max ett barn med samma kvinna
    – alla vetenskapliga undersökningar som stödjer rödvinsdrickande är sanna. Alltså kan blivande sofo mammor fortsätta låta bag-in-box vinet stå framme och ta sig ett stort glas varje dag
    – din passion för surdeg är fantastiskt men om du vore äkta sofo så hade du lärt dig spela åtminstonde två ackord på en gitarr eller blockflöjt istället. Eller odlat örter…

    Låt mig gissa vad vi mer kommer få höra:
    – bebisar ska ammas till 2 års ålder och bröstmjölksersättning är av ondo
    – Vidar ska flytta till ett Waldorf dagis där dom får ekologisk vegetarisk mat och får sova på ullskinn och där dom ha små barngrupper och barnen inte får gå längre än till 16.00
    – influensasprutor sätter ner det naturliga immunförsvaret och är av ondo
    – du har målat alla väggar hemma med färg godkänd av Astma&Allergi förbundet
    – du har inga dubbdäck till cykeln för att inte lösgöra skadliga partiklar från vägbanan
    – du har hela köket fullt återvinningskärl
    – Vidars och Vidars syskons mamma tänker ansöka om vårdnadsbidrag och klemma bort det nya syskonet i 3 år
    – du tänker skänka pengar till stadsmissionen istf att ge julklappar

    Du är förutsägbar, inte SoFO, dessutom skriver du som Ernst Kirschteiger låter!

    Döp om din blogg till Stockholmsfamiljen istället!!!

  8. Mattias Nilsén – älskaren. Brrr… Min penis skrumpnade och föll av en smula när jag läste den meningen.

  9. Felix

    Att alla dessa olika Mattias Nilsén rymms i en och samma söderkille är helt otroligt.

  10. Haha fy fan vad jag älskar din blogg! Helt underbart rolig! XD

  11. Jojje

    Det är fantastiskt så mångfacetterad varje individ verkligen är! Vad lite man vet om sina medmänniskor och hur mycket de kan överraska en!

  12. Jag ser fram emot att höra om ”älskaren”. Du verkar så fin och är säkert helt osjälvisk i sängen. Njuuuut.

  13. Tuomo

    Heh.

    Jag tycker du är helskön.

    Det är inte mycket som tilltalar mig, jag tycker du snackar i nattmössan mest hela tiden.

    Men det är du o det är ok o du är jävligt skön 🙂

    Ha en fortsatt trevlig dag.

  14. Pär

    Jag tror det är Schulman! Sätter en peng på det.

    • Felix

      Schulman är inte smart nog att komma på något såhär kul.

      • söderkis

        dessutom kommer den här bloggen skrämmande nära Schulmans eget liv, har jag en känsla av. Och den självdistansen och ironin tror jag inte han sitter inne med.

        Har jag fel så lovar jag att lära mig baka surdeg!

  15. oskar

    Jag bor i Skåne men kan inte låta bli att avundas livet på Söder. Det verkar vara en så härlig gemenskap på Södermalm, med välutbildade individualistiska, kanske lite egensinniga människor med kreativa jobb som är härligt avspända och lagom bohemiska. Underbart med lite lagom tossiga människor som tänker ”out of the box”. 😉 Och så Bajen, ert härliga fotbollslag, inte att förglömma. Jag förstår att du vill skrika ut din kärlek till denna stadsdel. Vad jag önskar att jag en dag får möjlighet att leva där jag också.

    • Fredrika

      My God, jag hoppas du är av samma krut som upphovsmannen till bloggen. Om du skriver detta på fullt allvar drar du skam över Skåne och alla dess invånare.

      • oskar

        Jag tycker visserligen att det är ”helt ok” att bo i Skåne, men jantelagen är stark här nere, och alltför få går emot strömmen. Möllan försöker vara Söder, men jag tycker inte att man lyckats komma i närheten av Söderatmosfären. ”Only dead fish float downstream” som det heter. På Söder simmar människorna uppströms och vågar vara sig själva. Det gillar jag. Varför skulle det vara att dra skam över Skåne Fredrika?

  16. Loppan

    Den här bloggen är briljant! Den bästa samtidssatir sedan Killinggängets ”Expressen Fredag”!

    ”Lite trist att Kvarnen tar extra för att hänga av sig cykelhjälm och reflexväst”. Åh Gud, jag skrattar så jag får ont i magen! Det är så roligt att man nästan dör. Lysande!

  17. Andreas

    Jag tycker mig även kunna ana humanisten Mattias med stort patos. Jag tycker du verkar så uppslukad av papparollen att du glömmer dig själv som individ.

    Om alla vore som du skulle växthuseffekten, bortglömda barn och negativa arbetsplatser vara ett minne blott.

    Tack för ditt engagemang för min tillvaro!

  18. Innerligt tack för den glädje och det ljus du sprider omkring dig Mattias. Det är de små initiativen som tillsammans skapar en flodvåg av positiv energi. Du strålar omkring dig!

    Tack vare DIN inspiration känner jag nu ännu starkare respekt för mina medmänniskor.

    ”Yes we can”. Åh, de orden ger mig tårar i ögonvrån.

  19. SöderBönan

    Hej Mattias, toppenskön blogg! Jag undrar hur du tänker kring din arbetssituation. Jag jobbade själv med reklam innan lilla tjejen Fjädra kom. Men ibland kunde jag komma på mig själv med att känna att det var lite ”konstlat”. Det gav liksom inget tillbaka till världen, då och då kändes det rentav nästan ”ytligt”!

    Nu är jag självklart hemma med Fjädra vilket känns ”superhärligt”. På kvällarna gör jag dunderläckra silversmycken som säljer riktigt bra! Jag går till min gamla arbetsplats varje torsdag och lägger upp dem i receptionen, och många köper genast! (pengar är egentligen inget ”problem” för oss och vi skänker naturligtvis bort överskottet).

    Hur tänker du med ”slavandet” Mattias? Funderar du på att lämna ”branschen”?

  20. Ippa

    Vill börja med att säga vilken skön blogg du har!
    och du och din fru verkar ju ta väldigt väl han dom Vidar och pyret i magen men är det inte lite väl hårt att Vidar inte får sova med er mer när nya bäbisen kommer?
    Ni kan ju köpa en till säg att ställa brevid så kan ni få plats allla fyra. Lite som ett tips bara!

  21. Dag

    ”laga egen frukost och kanske massera mammas bröst om amningen inte fungerar som den ska ”.

    Sunt, sjufaldigt sunt, att Vidar lär sig att laga egen frukost.

  22. Jag har redan börjat fantisera om Mattias Älskaren. Det kanske låter olämpligt eftersom jag är gift men jag tycker att man ska bejaka fantasier så länge man själv känner gränserna om vad som är ”OK”. Jag tror det kommer att berika mitt och min mans samliv i längden. Lite gemensam högläsning ur blogen kanske rent av kan fungera som ”inspiration”. Så snälla dela med dig!

  23. Johanna

    Det är när man läser såna här bloggar som man får tillbaka tron på livet, KÄRNfamiljen, Söder och surdegen som meningsskapare. Hur fint var det inte att ni tänker göra Vidar delaktig i amningen av lillebror???!!???!!?!

  24. Amanda

    Det här är – by far – det roligaste jag läst!
    Keep up the good work!

  25. Richard

    VARFÖR VARFÖR ska lilla Vidar massera mammas bröst? Finns det ngn tanke bakom detta eller är det ett skämt?

Kommentera

