Mattias vs. Proust!!

Det sägs (i alla fall säger min fru det, och hon läser j****gt mycket!) att det enda man behöver för att lära känna någon är att de svarar på ”Prousts 20 frågor”. Proust var han som skrev om mandelkakor …. jag har läst litegrann och det är verkligen superfint. Alltid när vi har skönt ”häng” med vänner, brukar min fru tvinga alla att svara på de här frågorna, och man kommer får verkligen reda på massor om folk. Som Alexis pappa, Robban, han berättade att hans morsa hade cancer när han fick svara. Blev verkligen en fin stund!!

Så för er skull tänkte jag svara på de här frågorna. Här är jag – som jag är!!

1. Vilket är ditt mest uttalade karaktärsdrag?
Positiv och kärleksfull!!

2. Vilken egenskap sätter du före alla andra hos en man?
Positiv utstrålning, inspirerande ledarskap, ärlighet och känslighet ……

3. Vilken egenskap sätter du före alla andra hos en kvinna?
Tjejer i klänning och gummistövlar ….. då smälter jag!!

4. Vad uppskattar du mest i en vänskapsrelation?
Ärlighet, ärlighet och ….. ärlighet

5. Vilket karaktärsdrag hos dig själv är du mest trött på?
Hmmmmm…. kanske att jag ibland ställer lite för höga krav på min omgivning ….

6. Vilken är din favoritsysselsättning?
Busa med Vidarpojken så klart

7. Hur blir man helt lycklig?
Man har en familj som man älskar, ett jobb som man älskar ….. och så bor man på Söder!!

8. Vad betraktar du som din största olycka?
Intolerans och krig är två saker jag starkt ogillar. Uppskattar inte heller om man har en tråkig attityd. Var supertrist när farmor dog också…..

9. I vilket land vill du bo?
Äääääälskar Thailand. Är lite nyfiken på Vietnam!!

10. Vem är din favoritförfattare?
Hmmm, svårt …. Läser mycket, men inte så mycket romaner. Mest inspirerande människoöden och sköna magasin. Men jag säger Gabriel Garcia Marquez!!

11. Vem är din favoritpoet
Ferlin

12a. Vem är din favorithjälte från böckernas värld?
Gillade verkligen beskrivningen av Håkan Lans i den där boken om honom.

12b. Vem är din favorithjältinna från böckernas värld?
Lisbeth Salander!!

13. Vem är din favoritkompositör?
Håkan Hellström är bäst – ingen protest

14. Vem är din favoritmålare?
Ulf Lundell!!

15. Vilket är ditt favoritnamn?
Vidar – och kanske Kasimir.

16. Vad hatar du allra mest?
Människor som gör barn illa …..

17. Vilken talang skulle du helst vilja besitta?
Göra lika bra surdegsbröd som Martin Johansson.

18. Hur kan du tänka dig att dö?
Rik och lycklig!

19. Hur är ditt nuvarande sinnestillstånd?
Glad så klart!!

20. Vad är ditt motto?
”Behandla andra som du själv vill bli behandlad”

Där har ni mig – ”hajan” på det!

/Mattias

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “Mattias vs. Proust!!

  1. ”8. Vad betraktar du som din största olycka?
    Intolerans och krig är två saker jag starkt ogillar. Uppskattar inte heller om man har en tråkig attityd. Var supertrist när farmor dog också…..”

    Tummen upp, hatten av och alla andra lovord som kan tänkas.

  2. Elvine

    Jag tycker att du borde läsa Alkemisten av Paulo Coelho.

  3. Andreas

    Vad var det för typ av cancer?

  4. Dag

    Mandelkakor…. Jag dör. Fast inte som din farmor utan mer, ”jag döööör!”.

  5. Lola

    Men, allvarligt… tycker du att klänningar och gummistövlar är ”egenskaper”? Här har vi nog misstolkat frågan en aning.

  6. ja, det är en helfestlig diff mellan hur du tolkat de här två frågorna:

    ”2. Vilken egenskap sätter du före alla andra hos en man?
    Positiv utstrålning, inspirerande ledarskap, ärlighet och känslighet ……

    3. Vilken egenskap sätter du före alla andra hos en kvinna?
    Tjejer i klänning och gummistövlar ….. då smälter jag!!”

    talande

  7. Fråga -har ni investerat i gästbok hemma än? En inbunden sak i skinn p en bänk i hallen där alla kan dela med sig. Lite som en BBS – ”internskämt” – på internet, fast i verkligheten?

  8. Charlotta

    det känns tråkigt att du verkligen försöker vara jämställd men att det lyser igenom att du inte riktigt förstår. Du objektifierar kvinnor generellt precis som alla andra reagerar på men du inte tar till dig(!) .

    När du ska nämna KARAKTÄRSDRAG hos män vilka du värdesätter, nämner du egenskaper hos en människa men när det gäller kvinnor nämner du inte egenskaper; såsom ärlig, snäll etc. Det vill säga egenskaper som beskriver beteende. Istället beskriver du en klädsel som attraherar dig.

    Det är helt otroligt. Jag snubblade för övrigt just in här och jag blir lite skrämd utav hur alla dina smått främlingsfientliga och nedvärdernade åsikter kamoufleras i ett helt naivt, vänligt sätt.

    Det känns som du vill att alla ska förstå dig men som om de saker som är främmande för dig och som du bara höftat dig en åsikt om, inte får något av all den empati och människokärlek som finns där inne.

    Man kan inte låtsas att man älskar hela världen om man bara älskar den del som tilltalar en själv.

  9. vanessa

    3. Vilken egenskap sätter du före alla andra hos en kvinna?
    Tjejer i klänning och gummistövlar ….. då smälter jag!!”

    Hahahahaha jag skrattar så att jag gråter! Du är klockren, som vi säger på Kungsholmen!

Kommentera

