God mat, goda vänner ….

Finns det något bättre än en skön lördagmiddag med goda vänner? Jag tycker inte det….. I lördags kom Alexis och hans mamma och pappa, Kattis och Robban, hem till oss. Det skulle bli portugisisk bönsoppa , jag hade lagt bönorna i blöt över natten och chorizon – gårdsproducerad från Sörmland!!!! – var redo.

Ojojoj vad nice det var. De hade med sig surdegsbröd och eftersom de valt att vänta med ”unge numero dos” hade de med sig en halvflaska ekologisk shiraz som de delade på.

Och medan min son Vidar och Alexis lekte på Vidars rum (de lekte att de bestämde på Rosenhills äppelmusteri!!!) satt vi köket och bara liksom chillade, lagade bönsoppa och ”snackade”. Asmajsigt….. Och vet nì? När jag berättade om min kamp för ett badkar på förlossningsrummet, passade jag på att visa min PP-presentation, och både Robban och Kattis blev liksom Så. Himla. Impade. Och inspirerade!! Kattias sa att även om jag kanske inte lyckades med det (men jag ger inte upp!!!) så skulle hon ta det med sig och föra kampen vidare när det blev deras tur. Blev en fin stund när hon sa det …. kände mig lite rörd. Och stolt. Och glad. Peppelipepp!!!!

Och Guuuud vad skönt det är attt diskutera med vänner som man ”vet var man har”. Vi snackade lite om dagis och det där tråkiga föräldramötet när jag fick svälja attt det inte blir någon hemmagjord lekställning. De höll med mig och gav mig klappar på axeln. Sen enades vi om att det faktiskt är rätt upprörande hur lite folk bryr sig om sina barn idag. På deras dagis (iofs kommunalt ….) finns det föräldrar som pratar i mobil i kapprummet, och som är superstressade både när de hämtar och lämnar. Man förstår ju att det känns aptrist, att det blir blir trist stämning och barnen kan ju faktiskt i slutänden drabbas av stressrelaterade sjukdomar. Inte bra!

Men det bleknar ändå i jämförelse med vad jag fick se på min son Vidars dagis härom dagen ….. En av Vidars dagiskamrater kommer från en lite ”annan” kulturell bakgrund än vi. Vill inte låta fördomsfull, men ändå …. så är det. Och när den här lilla pojken (Ali? Muhammed? Kommer inte ihåg) blev hämtad av sin farmor, blev hon arg. Och då menar jag verkligen ARG. Hon gormade och skrek på ”sitt” språk, tog lite hårdhänt tag i honom och tvingade honom att ta på sig overallen jättefort. Och så vände hon sig om och sa till oss andra vuxna att det var för att de var tvungna att hinna med tåget hem till henne …… Som om hans lilla hjärna skull kunna förstå vuxentempo!! Jag sa till henne att vi inte gjorde så här (försökte vara vänlig, men det var inte lätt…)

Ja, herregud. Jag har skrivit en protest till föreståndaren för dagiset och förklarat att här på Söder har vi en lite speciell kultur som man faktiskt måste respektera. Här försöker vi följa FN:s barnkonvention, där det står att barn ska bemötas med respekt – och det gjorde inte den här …. ja, vad hon nu var.

Robban och Kattis höll med mig hela vägen, fast det behöver jag väl knappast säga. Skönt med vänners stöd i alla fall.

Sen var det dags att äta. Det blev liksom sån där mysig imma på fönstren av alla människor och allt matos i köket, och utifrån måste det ha set sååå schysst ut. Där satt vi: vi bröt brödet och doppade det i soppan. Min son Vidar och Alexis åt sojakorv med ketchup och Robban och Kattias blev lite ”busiga” på sitt vin.

Sen blev Alexis lite osäker och behövde trygghet, så han och Robban och Kattis åkte hem vid halv nio-tiden. När de gick, såg vi deras lilla familj vandra hem genom fönstret, nedför Maria Prästgårdsgata …. 

*älskar mitt liv*

/Mattias

30 kommentarer

Filed under Uncategorized

30 responses to “God mat, goda vänner ….

  1. Det är ju sådär man vill ha det när man får till det med kvinna och familj. Koka soppa, bryta bröd och allt det där. Men än så länge är man singel och då är det skönt med alla äkta ”Söderhak” där man kan ta en ”malt” eller två och surra med sköna ”Söderkisar”. Och ”Söderbönor”, såklart!

  2. Karolina

    Bra att du säger ifrån! ”Sånnadär” som inte respekterar FN:s barnkonvention ska hållas kort!

    Bråttom till tåget. Fnys!

    • Sebastianne

      Hade gamtanten cyklat hade hon inte behövt kränka barnet på det där traumatiserande sättet.

      Blir dock orolig över att du låter vuxna missbruka alkohol inför barn på det där sättet. Det kan aldrig vara bra.

  3. 30+

    Alltså Mattias, var är du när de river badet i Aspudden? Men du kanske är lite för fin för förorten och bara bryr dig om vad som händer på Söder? Jag säger såhär: vakna och bli lite solidarisk.

    • hej 30+!

      Alltså Aspudden är verkligen supermysigt, nästan som Söder. I alla fall vissa delar….. Och det är klart jag sympatiserar med de som protesterar mot att badet rivs. Men man måste välja sina strider, och just nu ligger min son Vidars lekställning på dagis och badkaret i vårt förlossningsrum mig närmare ”hjärtat”.

      Seee ya!!!

      /Mattias

  4. Anna

    Jaså finns det barn med muslimsk bakgrund på Söder? Vad konstigt!

  5. Kalle

    Lite oschysst att era ”vänner” valde att dricka vin när de vet att din fru är gravid. Mina vänner hade valt att ta med alkoholfritt till samtliga i den situationen. Synd när de annars verkar så rara och ni verkade ha en så mysig middag ihop.

  6. Josef

    Ah men du Mattias. Jag är superdupernyfiken på vilken gård i Sörmland du köpte chorizon ni åt på er kompismiddag? Tänkte ta med familjen på en liten cykeltur till Mariefred i helgen (det är väl inte mer än en 14 mil t/r från söder till MF?) och om gården ligger på vägen kanske vi svänger förbi.

  7. Li

    ”Vill inte låta fördomsfull men ändå..” tyvärr är det precis det du gör. Det är intressant att du väljer att anta att farmoderns behandlande av barnbarnet berodde på att hon har rötter i en annan kultur. Herregud. Jag hoppas att du är medveten om att det lika gärna kunde ha varit en ”svensk” person som gjort detta? Jag blir lika ledsen varje gång jag upptäcker hur inskränkta människor kan vara. Så otroligt respektlöst och fördomsfullt. Jag är givetvis också helt för att FNs barnkonvention ska stödjas och tycker att man ska behandla sina barn (och barnbarn, och andras barn) med kärlek och respekt men jag tycker också att man ska behandla sina medmänniskor med detsamma och inte döma dem utifrån bakgrund. Kvinnans ursprung har inget med saken att göra och jag förstår inte att inte fler människor har reagerat på det du skriver. Du verkar vara en väldigt bra, trygg och kärleksfull far men jag hoppas verkligen att dina värderingar i den här frågan inte smittar av sig på ditt barn, rasister finns det nog av i Sverige som det är.

  8. Här var det mycket mys och helylle! Kan dock behövas i den cyniska och (skit)elaka bloggvärden!

    hadebra//Martin

  9. Hej! Jag undrar om du, din sambo och Vidar verkligen hann ”varva ned” när era vänner gått? Disken var kanske inte klar innan halv tio, och då är det så sent att lägga ett liten ”parvel” som Vidar. Hur gör du för att inte stressa ditt barn? Och ditt blivande, i magen =)? Kan du inte ge oss lite tips mot dagens ”stressamhälle”?

    *kjam*

  10. Julia

    HAHAHAHAHA! Du är så rolig! ”de lekte att de bestämde på Rosenhills äppelmusteri!!!” det citatet borde gå till världshistorien. Du borde skriva humorpjäser eller jobba med stand-up, men det kanske du redan gör…

  11. Lars

    ”När de gick, såg vi deras lilla familj vandra hem genom fönstret, nedför Maria Prästgårdsgata ….”

    Vandrade de hem genom fönstret? Låter märkligt.

  12. Hejapa

    Varför är det så viktigt för dig att könsbestämma barnet redan i magen, eller när det är fött? Det känns så olikt resten av ditt jämställda liv. Varför låter du det inte växa upp fri från genderbaserade fördomar och förtryck? Jag förvånas över att du inte satt upp Kim och Kaj på listan!!!!!!!!

  13. Andreas

    Jag måste säga att du har ganska lite förståelse för andra kulturer. Visst blir jag upprörd då man ser föräldrar som inte kramar om sitt barn då de hämtar på dagis, eller om de inte tar tid att diskutera barnets dagliga upplevelser med både barnet och personalen.

    Det är ofta jag har varit tydlig med att ta barnets parti på dagiset, varpå konflikter ”blossat” upp med dennes förälder. Men varje kväll efter något sådant känner jag ett stygn av oro på grund av att barnet fått se sin förälder uppföra sig ännu mer illa på grund av mitt patos.

    Vi måste försöka hjälpas åt och visa kärlek och respekt inför våra barn gentemot våra medmänniskor, vilken kultur de än härstammar från.

    Lycka till!!!

  14. Soffan

    Oj, vilken mysig kväll! Det är verkligen trevligt att umgås med de närmaste vännerna hemmavid och ”i all enkelhet”. Då kan ju barnen busa runt i kärleksfull miljö utan att utsättas för den intolerans som dagens stressade restaurang besökare har mot ”vår framtid”.
    Söderkramar!

  15. Hahaha.. älskar den här bloggen, särskilt kommentarsfältet! Tar mej friheten att länka!

  16. söderpappi

    tycker det är fint att du vågar säga ifrån mot dom som inte fattar hur vi gör här på söder, du som annars är så mjuk och förstående… kommer från landskrona och det är samma sköna stämning bland oss som kommer därifrån, man märker direkt när nån har rätt attityd

  17. Det här var det finaste jag läst!!

    Jag tror jag älskar dig.

  18. Linn

    Hej Mattias! Tack för en ”supermysig” blogg! Fantastiskt att läsa om andras värderingar. Jag och min man har börjat tillämpa ”ekologiskt sex” — jag förmodar att det är något du och din ”sambo” tänker börja med om ni inte redan gör det, jag menar det känns ju inte som att det finns några hållbara alternativ egentligen. Lycka till!! *Kramiz*

    http://www.dn.se/livsstil/relationer/gront-ar-skont-i-sangen-1.1009989

  19. Peter

    Du har klockrent humoristiskt gehör. På pricken hur skitnödigheten, de ängsliga sidoblickarna och icke-livet har invaderat oss.

  20. Dim

    Kan bara inte förstå hur det ens verkar för Dig att du lever ett liv med innehåll. Bespara dina barn att bli socialt utstötta i deras senare liv..

    Mathias – en mänsklig slaggprodukt som gör det svårt för alla andra.

Kommentera

