Herregud vad har jag gjort …. ??

Måste bara snabbt ”skriva av mig” om det som hände idag. Vi tänkte koka knäck och det kändes sååååå rätt. Men vi var lite tveksamma till att involvera vår son Vidar i det. Han har aldrig fått smaka något med socker i, och det känns ju onödigt att börja nu ….

Men okej! En bit ”knäck” då, tänkte vi. Det skulle ju vara trist för honom att inte få äta det han bakat. Och visserligen var det ekologiskt råsocker vi använde, men Vidar blev helt vild. Han sprang omkring och for runt och skrattade som om han blivit galen … det var rätt obehagligt. Inte alls den tankfulla lilla ”kille” vi är vana vid!!!

Och sen läste jag det här inlägget och fick Så. Dåligt. Samvete.

Usch vad jobbigt det känns ….

*suck*

/Mattias

22 kommentarer

Filed under Uncategorized

22 responses to “Herregud vad har jag gjort …. ??

  1. alla dina härliga citationstecken gör mig både galen och glad- länkarna däremot gör mig däremot helt bedrövad, kaos granne med gud, skämtaren med tragöden…

  2. Linsan

    Förvånar mig att du inte tog detta gyllene tillfälle för ”energikram” i akt!?!?

  3. G

    Mattias, jag har hittat din själsfrände. Om frugan blir för osmakligt tjock menar jag. http://www.familjeliv.se/hem/tyche82/presentation.php

    Vassego!

  4. Lisa

    Det här är också en härlig blogg med barnens lycka i centrum. Inget offer är för ”stort”!!! Livet går inte i ”repris”! http://blog.compretto.com/

  5. Andreas

    CORNHOLIO!!!!!!

  6. Blomman

    Låt barnet leva lite. Det går inte att hålla honom borta från allting. Bättre att ge honom lite lagom av saker och ting så att han inte blir helt galen av allt han inte får pröva på en dag.

    • Maja

      Ta det inte personligt men det verkar faktiskt lite som att du är en sån här ”barnhatare”. Som förälder måste man faktiskt sätta sig själv i andra hand och sitt barn ”i första hand” och t ex blogga om barnet och inte sig själv längre, svårt att förstå för vissa kanske om man inte tycker om barn.

      Det finns faktiskt flera miljader barn därute i världen (Asien t ex) som aldrig ätit ”knäck” och de mår inte dåligt av det!!!

      Ta inte illa upp!! *kram*

      Men egentligen skulle jag inte skriva det utan fråga dig Mattias om vad du tänker om att Alex Schulman blivit nekad att ta med sin bebis på ett café. Har det hänt dig också? Kändes det för dig som för Alex: ”Var det på det här sättet som de svarta kände sig när de såg skylten “whites only” på bussar och på krogar?”

      Veckans viktigaste läsning: http://blogg.aftonbladet.se/pappabloggen/2009/12/barn-nej-tack

  7. Hur kunde du? Nu kommer han få adhd och dyslexi, och allt är ditt fel! Ingen under 18 år borde få äta socker! Jag borde ringa soc, det borde jag.

  8. Suzannah

    Ja det sockret gjor med Vidar nu ar vad spriten gjor mot vuxna – JATTEFARLIGT ! Nar skall du borja prata med Vidar om andra farliga saker som forstor kroppen som socker – junk food ?
    Det ar jag igen – med amerikanska maken – han later var son ata kakor fran Starbuck !!! en gang gav han honom Sprite att dricka – Knut har liksom alldrig varit sig sjalv efter det …. ibland fragar han efter sprite nar vi gar ut och ater nagot festligt … Jag tycker vatten ar bra ALLTID – aven pa julafton .. Kommer du att lataVidar smaka pa Julmust ?

    • Du måste skoja med mig? Du vet att socker inte är farligt för hälsan? Om barnet får äta godis 2-3 gånger i månaden, dricka blandsaft, ÄTA KNÄCK så kommer han bara att vara ett lyckligt barn.

      Om ni undanhåller socker för era barn, så kommer de förr eller senare i vuxenlivet att smaka på något sött, och de kommer förmodligen reagera starkt på det. Mycket mer ohälsosamt än att låta dem äta det. Ni kan inte låta barnen leva i en glasbubbla hela livet.

  9. Louise

    Hej
    Jag kom till din blogg via en länk. Länkaren skrev att du har en satirblogg om livet på söder. Är det satir eller är ni så helylle på riktigt? Blir inte klok på om du är rolig eller om folk här på söder(bor också på söder) verkligen ÄR som schablonen?

  10. Men du skrev ju tidigare att Vidar fått smaka oboy? Det är ju masssa socker i det också 😉

  11. Jojje

    Ojoj! Jag minns alltför väl när lille Patrik råkade få i sig en skumtomte förra julen. Som tur var upptäckte vi det och fick magpumpat honom i badrummet omgående. Socker är rena knarket för barn!

    Mvh,
    Jojje

  12. Bygger du denna figur lite på Ned Flanders? Känns så ibland.

  13. Erica

    Man är så otroligt överamtitiös med sitt första barn, och det är så roligt att läsa att andra också är det…Min äldsta son fick INTE äta socker alls förrän han var drygt 3 år…Oj oj oj! Och när farfar gav honom en pepparkaka när han var ca 1 år en gång, höll jag på att kola vippen av frustration! Min yngste son fick sega råttor stoppade i munnen på sej av sina storebröder när han var 8 månader gammal, som han glatt smaskade på. Både den äldsta och den yngsta ”överlevde” och är rätt bra killar nuförtiden. Den äldsta är 26 år och den yngsta 10 år….

    • Hej Erica!

      Överambitiös är väl lite att ta i …. jag kallar det för kärlek. Och det kan man nog aldrig få för mycket av, det förstår nog du oxå!!

      Du skriver att dina killar ”överlevde” och att de är ”rätt bra killar”. Tja, jag siktar väl lite högre än så …..

      *kram ändå*

      /Mattias

  14. Men herregud! Mina kusiner är ett år och de äter vanligt godis helt utan problem! När de var nyfödda eller njaee, om de föddes i April så åt de varsin klubba i Juni. Men utan tänder så kan de bara suga på klubban och inte bita och få saker i halsen. Snälla, om han fått lite socker när han va liten med så skule han klara av det.

  15. Skäms! Jag skulle aldrig drömma om att ge så mycket socker till ett värnlöst barn.

    Du skulle nog behöva läsa min blogg och lära dig lite.

Kommentera

