Hjälp vad mycket ilska det finns därute…

Jag har skrivit om det här förut, men känner att det är dax igen … Älskar mina läsares kommentarer, älskar er delaktighet. Sociala medier är den skönaste revolutionen som världen skådat på länge, och jag är på tåget – *swooosh*!

Jag hatar censur, tro mig … Älskar yttrandefrihet!!! Men ibland känner jag att det finns en ton i kommentarsfältet som känns lite vass. Som gör lite ont. Okej, det hade kanske varit värre om jag hade varit en ”färgad” krönikör i tidning som råkade ut för ”sverigedemokrater”, eller kanske en vänstertjej som kallades ”kommunisth**a” i kommentarerna. Men jag är ju inte färgad… och inte så himmla vänster! (funderar på att rösta på MP, men har aldrig röstat på V … gillar inte alls kommunism *brrrr*)

Så vad är det ni är så arga på? En vanlig, ”liberal” kille, liksom… live and let live! Inte så mycket att störa sig på.

Det här med att jag inte ”finns”….. För att jag älskar min son tillräckligt mycket för att vilja göra det rätta? Jag dömer inte andras föräldraskap, men hey – om kärleken är stor kanske man vill anstränga sig lite extra…?? Äta bra, för jag står för att min kropp är mitt tempel. Ha en bra ”dialog” med min familj. Låta min son Vidar veta att han är solen i mitt liv och att jag kommer att snurra kring honom tills jag dör. Det står jag för.

Harmoni på hemmaplan är det finaste i livet. Det vill jag ge mig själv, min fru och mitt barn. Vill inte ni det?

*undrar*

/Mattias, lite skrämd av ”tonen” därute i cyberspace…..

44 kommentarer

Filed under Uncategorized

44 responses to “Hjälp vad mycket ilska det finns därute…

  1. Mattias – jag håller med dig! Det finns så mycket oprovocerat hat därute.

    Att vara heterosexuell,medelålders man är vår tids spetälska.

  2. Anders Gustavsson

    + vit och bukfet!

  3. Förresten Mattias, när jag ändå har dig på tråden:
    Är du den Mattias Nilsén som nyligen mejlade mig och skrev att du skulle baka surdegsbröd på mina kronjuveler för att, citat, ”jag var så jävla ful”.
    Omoget.

    • Hej ”Leif”,

      nu blir jag lite sur faktiskt. Så himmla trist att det ska behöva finnas såna som du – som inte finns. Som bara är påhittade av någon som inte vågar stå för sig själv & sina åsikter …. Och nu påstår du att jag ska ha sagt ngt om dina ”kronjuveler” (jag fattar att du menar ditt könsorgan….)

      Trist!! Riktigt trist faktiskt.

      Tack vare dig finns det dom som inte litar på internet.

      /Mattias

  4. Sanningen!

    Mattias du fattar ju ingenting! Du är precis som en priest som inte healar.. Nu kanske du förstår att det är sånna som du som skapar hat på internet!

  5. Isa

    Du, lite kul att du skrev att Vidar åt sojakorv med ketchup i ett inlägg.
    Det var mer din inkonsekvens som gjorde att du verkligen avslöjar dig som fejk.
    För ketchup finns liksom inte på kartan hos ”sådana som är som du”

  6. Karl

    Jösses vad ni går på. Ingen tvingar någon att läsa på ”nätet”. Klarar ni inte av ”vanligt folks” åsikter så kan ni väl ”surfa” på Aftonbladet eller annat skräp. Sluta klaga på Mattias och hans åsikter.

    Och såna som Leif Waldemark som kommenterat ovan ska man bara ignorera som den ”luft” de är.

  7. Lina

    Vadå funderar på att rösta på MP? Det trodde jag var givet att du gjorde?! Blir lite irriterad nu faktiskt även om jag bedömar mig om att hålla en trivsam ton när jag rör mig ute i ”cyberspace”.
    För en ekologisk, hållbar framtid för våra barn finns det inga alternativ faktiskt. Vad ska du säga till Vidar när han inte längre kan andas pga alla utsläpp vi har?
    *Besviken*

  8. Fortsätt bara som vanligt med vardagsbetraktelserna, de är bara bäst! Jag skuttar av lycka varje gång det finns ett nytt inlägg här!
    Och mer om den väntade bebisen/söderbon!

  9. papa ratzi

    …Ernst när han blivit språkrör för sd

  10. Jan Eckerdal

    Fortsätt bara Mattias! Låt inte de djävlarna ta dig! Och att skyffla in dig i kommunistfacket bara för att du råkar vara lite medveten! Du är ju som du själv skriver bara ”En vanlig, ”liberal” kille, liksom…”. Men det här kanske är ett ok som du måste bära. Tänk på att alla har inte samma ”förutsättningar” för att se vilka möjligheter det ändå finns till att leva livet på ett friskt sätt.
    Tänk som Thåström Mattias: ”Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal”

    *Kramiz*
    Jan

    • Anderas

      Klockrent!!! Fattar inte varför vissa inte fixar att man är uppriktigt allvarlig. Ironi är ju kul, fast man måste vara allvarlig då det är viktiga saker.

  11. Susanne

    Nej, ta inte åt dig för att kommentatorerna är taskiga, dom är typiskt bara avundsjuka på dig, din fina lilla familj och eran mysiga livsstil. Vissa människor klarar inte att se andra som är lyckliga,utan måste dit och ”sabba”…! Jag njuter iaf av att läsa dina betraktelser om livet på Söder, den saken är säker! *powerkram*

  12. Matte

    Antingen är detta uttråkade skäggtomtar från en reklambyrå som klibbat fast i sina macar eller
    ett examensarbete på en trendig commercial arts skola.

  13. Malin

    Hej Mattias!
    Bra att du står för vad du tycker och jag hoppas att du kan ta till dig att vi alla tycker olika och att vi alla får acceptera varandra för de de är med allt som det medföljer!
    Ha en riktigt skön jul och nyår!
    Kram Malin

  14. Per

    Ja, det är väldigt roligt det här men man får ju ont i hjärtat, ja hela kroppen. Det finns nämligen MÅNGA föräldrar som den här fiktive ”Mattias” och det ställer i förlängningen till ett elände för hela mänskligheten. Den här sortens människa är ju inte heller öppen för argument utan har alltid rätt, och det är det verkligt otäcka. Hoppas den här satiriska bloggen väcker tankar hos alla.

  15. Lisbeth Markhammar

    Låt söderfamiljen fejkblogga och låtsas bäst de vill. Det är väl ändå ingen som tar de här karikatyrerna på allvar? De som läser gör det väl för att bli underhållna en liten stund. So what’s the harm?

  16. Calle

    Oj vilken rysare. Jag fick den här sajten som tips av en jobbarkompis. Man sitter och känner krypningarna längs ryggraden och den gnagande frågan: Det kan väl inte vara på riktigt va?
    Jag får sån skäggångest, hippieskräck och 70-talskoma. Jag tänker på alla skäggiga, surdegsbakande småbarnspappor på söder med longboard och babysele. Jag som växte upp under 70-talet minns dom mörka åren i DDR-Sverige och trodde länge att vi skulle slippa se allt det där igen. Att vi lyckades begrava alla vidrigheter under det ljuva 80-talet.

    Jag känner mig hur som helst lite reklamlurad och jag ska försöka beskriva den känslan. Jag minns ett band (men inte vad dom hette) som hade en sommarplåga på 90-talet som hette ”Ingen vill veta var du köpt din tröja”. Jag kommer ihåg att jag gillade den där låten och att den kändes fin och uppriktig och inte bara en produkt. Men så lurad och blåst jag kände mig när jag fick reda på att han som låg bakom alltihop var en välkänd copy på en het byrå och att alltihop bara var hans ”concept”.

    Känner man ändå inte igen tonen? Den där honungslena från Killing-gängets glansdagar. Lite som spermaharen.

    • Lola

      Tråkigt att du känner dig så lurad av Raymond och Maria. Ett band som visst är ”på riktigt” och som startade på 00-talet. Gå in på deras hemsida och läs mer.

      • calle

        Kollade hemsidan. Reklamsnyggt och uppdaterat senast 2007 vad jag kunde se. Sorry Lola men det där är lika stajlat som den här sidan är fejkad. Jag är helt enkelt för skadad av 70-talet för att uppskatta det. Tröjan var dock en riktigt bra låt som jag fortfarande kan få gåshud av. Är du säker på att det är 00?

  17. lul

    lol, welcome to teh interwebs…

  18. Det är nog mig ni menar, jag är sjukt oåterhållsam med guturala utryck och sekundära interjektioner. Jag tycker att ni är ena jävla nördar… Vidar… det är jävlar å va märkvärdig, va ä rä fö fel på Bosse? Jävla hippieborgare!

  19. Tomten

    Härligt att du reagerar så STARKT.

  20. viktor

    Man vill bara gråta. Den mest kärleksfulla bloggen som finns och folk hatar. Det är ju inte klokt.
    Vi som bor på söder och delar ”söderandan” förstår det här, men det går inte riktigt att ta in för ”er andra” som antagligen bor i vasastan eller nån ”förort” *rys*

    God Jul Mattias, skall ge dig en riktig björnkram om jag springer på dig i pulkabacken under ledigheten. (När jag är tillbaka efter Julfirande hemma hos ”mappa” i Hällefors.)

    • Calle

      Oj Viktor, du är allt en riktig ”söderkis” du. Nu har ju jag bott på söder sedan tidigt 80-tal men har aldrig varit intresserad av den där ”söderandan” du talar om. Hälsa ”Mappa” i Hällefors.

      • Maja

        Jag tycker såna här hatfyllda och bittra kommentarer dan före dopparedan ska raderas, faktiskt. Du ”skickar inte vidare” med den attityden, Calle!

      • viktor

        Calle! Sen jag flyttade hit för o jobba på SPRAY så har söderandan verkligen utvecklats från att bara handla om ”SOFO” till att räcka hela vägen till både slussen och S.ö.S.

        Ibland verkar det som om Stockholmarna själva inte förstår vad Söderandan handlar om faktiskt. Det är ju ändå vi som BOR HÄR som står för livsstilen, eller hur? Nu vet jag ju inte var du bodde innan du flyttade till söder, men bara för att inte är ”intresserad” av söderandan så kanske den finns? Tänkt på de nån gång?

        Julkram på dig! (men mest till Maja, nedan.)

  21. Lyhr

    Är du inflyttad lantis till Stockholm?

    Allt pekar nämligen på det; Röstar på MP och bor på Södermalm.

  22. Calle

    Just det Maja, jag håller med dig. Censur liksom. Som i Nord-Korea och på Kuba. God jul på er själva. Possitiva vibbar, sköna grejer, soft inställning och ett stort tomteskägg skickar jag vidare till alla små nyhippies vid nytorget.

  23. hatfylld

    Jag hoppas er alla en svännä jul, fulla makar, sönderarbetade mödrar, besvikna barn, mjuka klappar och pussel, jobbiga släktingar, ett jävla väder och timmars väntan på bärgning, innebrända fyllon… allt som hör den svenska medelklassen till. Resten av er kan smaka kniv på nyår.

  24. Weve

    Vem är stackaren på din bild som ska illustrera hela detta?

  25. namn

    stå på dig ”matte”. våga vara den du är. man ska våga vara sig själv även om det finns de som inte kan acceptera att alla har rätt att tycka vad de vill.

  26. Genvägen till kunskap

    Hej Mattias,

    Du är i sanning en riktigt fin människa.
    Jag läser din bogg med stort intresse efterom jag känner att vi är tvillingsjälar och nu är jag mogen att ta kontakt.

    Min första fråga gäller dittt flitiga användade av citationstecken. Gör du det för att irritera folk, eller är apostrof-tangenten sönder på ditt tangentbord?

    Jag tycker att ni gör rätt som skickar bort Vidar-pojken i tre veckor så att ni kan lägga allt fokus på ‘lillbrorsan’. Efter att ha stått i universums centrum i 6 år kommer han nog att tycka om tre veckors fullständg isolering, och det kommer att stärka banden mellan honom och lill-brorsan. Det känns logiskt.

    Slutligen har jag läge drömt om några projekt, som jag hoppas att du vill vara med på.
    Dels vill jag ordna en expedition till solen. Och då menar jag inte rivieran eller eller Sahara – nej jag tror att man skulle kunna ta sig till den riktiga solen, den vår planet snurrar runt! Jag fårmånga ‘neggiga’ kommentarer när jag berätta om mina planer men jag tror att du är rätt man – det går om man bara vill!

    Sedan vil jag bygga en evighetsmaskin också. Där klart att det går. Samma sak där – vill man så går det!

    Slutligen – som mumma på kardemumman – vill jag visa att man visst kan färdas fortare än ljuset. Det vore väl något, att ståta som tidernas främsta vetenskapsmän! Allt vi behöver är en tillräckligt stor motor, och – just det – lite positiv energi!

    Och en sak till – jag tycker det var så himla fint att avstå från fruktkorgen till förmån för Haiti. Om fler tänkte som du så skulle vi snart inte ha fler jordbävningar.

    i mångt och mycket verkar vara tvillverar vaa

Kommentera

