2010: nystart för Vidarpojken – & Trollhättan ….

Jag försöker att alltid se det positiva i saker. Som här om dan t ex: det satt en lapp på min son Vidars klädlåda på dagis, där det stod att hans ”favvofröken” Sanna ska sluta … Först blev jag helt deprimerad och kände hur tårarna steg i ögonen. Barn behöver kärlek, trygghet och rutiner – och nu sliter Sanna bort allt det … bara för att få lite närmare till jobbet (tror hon bor i Huddinge ). Undrar faktiskt om det är värt att bryta vår tillitscirkel för att ”slippa pendla”….

Men sen, när jag ”landat” lite och fått perspektiv, insåg jag att det här kan bli en nystart!! Pepp!! Det här är en chans för min son Vidar att lära sig knyta an till nya människor! Ett nytt kapitel i hans liv … *pirrigt*

Kom att tänka på det här när allt det där med SAAB och Trollhättan togs upp i media. Louise (lite ”runda” Louise…) talar ofta om att flera av hennes gamla klasskamrater från Trollhättan som jobbar på SAAB är sjukt ledsna nu. Så klart är det supertrist att behöva vara orolig för jobbet…

*känner grym empati*

Men. Vi måste våga. Säga som det är. Om ”marknaden” inte vill ha SAAB, så är det liksom inte så mycket man kan göra… låter kanske hårt, men det ligger en del i det här med ekonomi… Egentligen är det ju helt fantastiskt att ett så sjukt stort företag överhuvudtaget ville ha en liten svensk bilfabrik från första början. Vilken komplimang från ”andra sidan pölen”! 
Och jag känner lite att media mest fokuserar på det negativa i det här … Som jag ser det har de jordens chans till förändring! Man kan pendla till andra städer i närheten, jag gissar att Göteborg och Malmö kan ligga bra till. Fast med tåg, annars upplever jag att miljöförlusten blir för stor.

Sen kan man starta sköna små firmor. Jag tror på ”grönt entreprenörskap”! Stenhårt. I Norrland verkar många jobba med att göra otroligt läckra smycken i skinn och silvertråd, jag har sett att Näringsministern har sånt på sig ibland. Måste ju gå hur bra som helst att starta läderverkstad i Trollhättan också. Eller vad som helst. Som sagt: the sky is the limit! Man kan inte ”backa” in i ett nytt decennium…

 Jag tror att det kan vara en viktig ”mental” nystart för Trollhättan. Jag märker ju på Louise, som kommer därifrån, att hon är liiiite för van att tänka i ”uppkörda” spår… Jag tror att det lätt blir så på lite ”gammeldags” orter där alla är vana att jobba på ett ställe, och det här med att tänka själv kanske inte direkt uppmuntras – ”jante” 😦

Mitt råd till alla ledsna i Trollhättan nu är att sörj! Släpp fram besvikelsen över jul – men sen är det 2010! Ny fröken för Vidarpojken, nya chanser/utmaningar för alla i Trollhättan….

 /Mattias

34 kommentarer

Filed under Uncategorized

34 responses to “2010: nystart för Vidarpojken – & Trollhättan ….

  1. 30+

    Härligt Mattias. Det är rätta takter. Vi behöver alla lite mer optimism och positiva ”vibbar” nu när det blir nytt år.

    Jag förstår inte riktigt hatet här i kommentarerna. Själv blir jag alltid fylld av energi och peppad till egna initiativ i min ”papparoll”.

    Pappakram från förorten.

  2. roslagsfredrik

    ”superpepp!”

  3. bagismamma

    Du får väl hälsa Louise att det bästa hon kan göra för att hjälpa sin gamla hemort är att åka hem över julen och konsumera riktigt mycket där. *tänk globalt – handla lokalt* – vet du. Hon kan ju göra en insats för sin hembygd som konsument.

    • Maja

      En miljövän konsumerar tjänster och inte varor, bagismamma… men om Louise kan köpa t ex massage av nån gammal klasskompis eller lite kvalitetstid på gymmet, då är det ju win-win!

      Jag har själv bott c:a två år på landet (Örebro) så jag vet av egen erfarenhet att det betyder jättemycket för energin med ”storstadsimpulser”. Jag tror att du tänker rätt, Mattias!

  4. Bert K.

    Jomenvisst… att pendla mellan Trollhättan och Malmö lär ju vara riktigt skönt.

  5. Det byggs för lite med asbest, i radon, med PCP och… vad fan gör BT Kemi nu för tiden, deras marker är att bygga på.
    Jag tror vidar kommer bli mobbad, låter som han har en pittfrilla och är plattfot. Han kommer bli vald sist på jumpan och inte få fingerpula brudar i busken på avslutningarna. Sätt han på dagis i Skärholmen centrum för fan, en främlingslegion för kottar.

  6. erolp

    Bästa posten hittills. Fortsätt på det här spåret, Mattias!

  7. Barnen ska böjas i tid. Lika bra det att de lär sig redan från början att livet är en ständigt förändring. Inget är säkert.

  8. Janne Josefsson

    Fejk? Det finns ingen Mattias Nilsén på Södermalm (www.ratsit.se). Det finns faktiskt inte någon Mattias Nilsén/Nilsen född på 1970-talet i hela Stockholmsområdet, enligt folkbokföringen. Men du kanske skriver under falskt namn?

    • Andreas

      Men sluta, vad spelar det för roll? Bloggen är kul, räcker inte det? Keep up the good work, ”Mattias”!

    • Hej Janne Josefsson!

      Jag har sagt det förut: jag finns – och det står jag för.

      Tror att du i grunden är en ganska otrygg person…

      /Mattias

    • Keep the faith

      Om jag inte missminner mig så är Nilsén en ihopslagning av Mattias och hans frus efternamn. Vilket kan innebära att de inte har registrerat deras nya efternamn, utan nöjer sig med att ha denna ”gemenskap” som sin egna. Och är alltså fortfarande folkbokförda i sina ”traditionella” och ”gamla” efter/familjenamn.

    • Gunvald Larsson

      Mattias har skyddad identitet efter en incident på dagis då en optionsmäklare från Enskilda kallade Mattias för velourpappa och hans fru för batikhäxa. Detta var väldigt upprörande för oss andra föräldrar.

      PS Saab är ingen funktionell bil för oss poliser i yttre tjänst. Ofta händer det att GM (Gärningsmän, ej General Motors) får ansiktsskador och blåmärken i baksätet på just Saab-bilar.

  9. hatfylld

    Napalm över södermalm

  10. Franz-Leopold

    Det här är lysande satir, och en väckarklocka för alla!
    När man låter bigotta småfascister hållas är Hitler aldrig långt borta

  11. Markus

    Läste om en genusmedveten familj som ”vägrade” uppge könet på sitt barn för dagispersonalen, ”det är inte en pojke, det är inte en flicka – det är en Kim”.
    Tyckte det var så himla inspirerande.
    Tänker på Vidar ibland, tycker att du ibland förminskar honom och hans ”värld” genom att ständigt kalla honom ”Vidarpojken”.
    Bara en tanke (och kanske lite ”pepp”?).
    Kram!
    Markus som är på väg till ekohyllan och polkabetorna – ikväll blir det middag med Mackan och Lotta och lille Astor!

  12. Helt rätt men det går också att starta Ab i skolbranschen även om det är lite svårt med pr i Svt etc

    Läs gärna om vad vi spelade in etc på min blogg

    http://fms-gotland.blogspot.com/

    Mvh

    Lennart Bladh
    Svenska Institutet FMS

  13. Henrik T

    Tack för att Du ställde upp å ”gästbloggade” på svinbloggen.se http://svinbloggen.se/henrik-torehammar/2009/12/28/en-liten-jul-shot-kan-ge-extra-sovmorgon/#comments
    Owe you one big guy!

  14. Jazze

    du är fan efterbliven…möggel…

  15. Lärna

    ”Jag finns – och det står jag för”

    ännu ett underbart citat av *Mattias* !

    Kommer nog att bli en legend.

  16. Gott slut och Annorlunda Gott Nytt År ❗ önskar Josef B. 😉 🙄

  17. Elvira Tollvis

    Jag älskar den här bloggen den känns sååå Henrik Schyffert aktig,Gott Nytt med betoning på Nytt År Josef

    • Andreas

      Om inte jag har fel är Henrik Schyffert en obildad gapig kille med ganska lite kontakt med sina känslor.

      Mattias däremot har en genuint varm och kvinnlig ton ”;-)”, *känner värmen.

      God fortsättning!!!

  18. Gofika

    Trollhätteborna har verkligen mycket att lära av dig Mattias.
    Tänk vilken ”superpepp” du skulle kunna ge de om du blev leasad dit som en slags ”supercoach”
    Jag gissar på att du skulle bli ”superomtyckt”.
    Den här bloggen är det bästa som hänt mig sedan jag tog körkortet. ”Håll i ratten”

    P.s Nä, nu har jag käkat så mycket Aladdinchocklad, fläskspräck, importerad melon, druckit så mycket hembränt, så att jag känner mig redo för Trollhätteborna har mycket att lära av dig Mattias. OLW-chipsen och de däringa kallbärsa framför TV-n. Gott nytt och skåååål!

  19. Ordförande Esbjörn

    Men Mattias, nu måste du ställa upp sommardäcken på vinden! Jag såg skylten men 4de januari är långt borta, barnvagnsrummet är till för alla!!!

    Och om jag inte såg fel så var det dubbdäckar på de däck du satte på den röda Forden. Bort med sommardäcken så skall jag inte anmäla, jag vill ju egentligen inte det…

    Hälsningar,

    Esbjörn

    PS: Jag kollade lite på din självdeklaration också. Finns en del att ta på där också…. DS

    • Efraim Knoll af Tott

      Man skall icke ha Bildäck i Barnvagnsrummet,barnen kan få i sej olika skadliga petroleumprodukter och utveckla cancer.

      Trodde faktiskt du var en ansvarskännande far Mattias!!!

  20. Hur tänkte du nu? Hela inlägget är ju helt ologiskt. Läderverkstad? Vilken jävla målgrupp riktade du dig till nu? Det är ju klart att folk är oroliga försina jobb, när det (pga av lågkonjuktur och dyl) inte finns några jobb.
    Sen vill jag tillägga – Gick du aldrig i skolan? Sveriges geografi kom i femte klass. Det tar 4 timmar till malmö. Vem pendlar 8h/dag? Är du helt blåst? Har läst runt på din blogg en stund och anser att du är en vidrig människa, som fullkomligt saknar sympati & empati-förmåga. Tycker synd om dina barn som växer upp i ett hem, där de fårlära sig att om det någon gång skulle skita sig så är det ju bara att ”öppna en läderverkstad”. Fy.

    • Men Sonja, jag tror inte du ”förstår” Mattias alls. Göteborg ligger faktiskt bara några mil ifrån Trollhättan. Det finns säkert Saabarbetare från göteborg som redan ”pendlade” TILL trollhättan. Kan du tänka dig vilken ”miljövinst” det blir när dom slutar med det? ”Ovärderligt”.

      Att ta upp ”målgrupp” på den här bloggen är ”ovärdigt”. Som Mattias säger: ”The sky is the limit”, Sonja.

      Och, att lära sina barn lite ”entreprenöranda”, det är faktiskt något av det ”finaste” man kan göra som förälder.

      Tack Mattias för din aldrig sinande ”inspiration” i mitt liv.

      @gubbsoda

  21. Maria

    Bästa ordet: Tillits-cirkel!
    !!!!!!!

Kommentera

