Vill ha!!!

Den här tidningen kommer jag att läsa!!! Känns som ett skönt initiativ av en skön kille. Tror dessutom han bor på Söder, har sett honom i Zinken med två riktiga ”busungar”. Heja Carlos!

Skulle dessutom vilja ställa en öppen fråga till alla ”sköningar” som läser bloggen: vad tycker ni/har för tankar om family cloth? Vi funderar på att börja därhemma, men behöver lite input så att säga …. har ni provat, känns det bra, hur funkar det osv? Kan man tvätta dem med tvättnötter eller aska? Blir ju lite tokigt om man på ena sidan gör en miljövinst genom att skippa toapappret, men på andra sidan tvättar sina family cloths med ”elakt” tvättmedel….. *knepigt*

Om det funkar med family cloth har jag tankar på att dra igång en liten importfirma ….

*älskar klimatsmart entrepenörskap*

/Mattias

31 kommentarer

Filed under Uncategorized

31 responses to “Vill ha!!!

  1. Anna

    Jag dör! Skrattar så tårarna rinner varje gång jag kikar in här.

    Har läst din blogg ett bra tag o jag måste erkänna att jag älskar den 😀

  2. spettan

    Men hurru Mattias. Det mest klimatsmarta man kan göra, som några riktigt påpekar i kommentarerna till artikeln du länkar, är att inte skaffa barn överhuvudtaget. Kanske borde man till och med verka för en viss befolkningsminskning om man vill påverka det där ”lilla extra”.

  3. 30+

    När jag såg samma artikel i Dagens Media tänkte jag direkt på dig Mattias. Du är verkligen ”spot on” i målgruppen.

    Synd bara att det kanske inte är så många fler.

  4. Spana in Södertv vettja:)

  5. K

    Här är några andra sköna lirare som också just börjat fundera över alternativ till toapapper: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=81519.0;all

  6. Hansel

    Ett tipps från mig o min lilla familj: Gå nakna så mycket som möjligt.. Hemma funkar det ju förstås bäst. ”Superpepp”

  7. Jens Hussein

    Tveka inte om family cloth. Vi förvarar våra begagnade i en stor glasdamejeanne inne på toaletten. Inget att hymla med utan det är alldeles naturligt och det har både Hanna-Beth och Viggo ”lärt sej” vid det här laget.

  8. Dock känns det inte så miljösmart med en tidning. En webbtidning hade varit bättre tror jag. 😉

  9. Soffan

    Hade inte hört om detta med Family cloth men googlade och det verkar ju superskönt för miljön! Men att köra tvättmaskinen för ofta är ju inte bra heller, så hur ska de använda ”clothsen” förvaras i väntan på tvätt? Men om du börjar importera så finns det säker en finurlig kapsel av något slag som man kan köpa.
    Eko-kramar!

  10. Majsan

    Alltså, några miljoner i världen äter ju med högerhanden och torkar sig med vänsterhanden, konsekvent. Måste väl vara miljösmartast?

  11. Maria

    Har ni egen tvättmaskin eller tvättar ni i delad tvättstuga?

    • Andreas

      Om man har delad tvättstuga kan man ju samla in alla ba..dukar i hela huset och tvätta samtidigt. Samtidigt undrar jag om man inte borde koktvätta, gärna utomhus . Det blir ju bra gödning för blomkrukorna, bakteriefritt i hemmet och ett trevligt sätt att umgås med grannarna på.

      • Maria

        En utmärkt idé! Verkligen gränsöverskridande och energiekonomiskt att regenerera dukarna tillsammans.

      • Andreas

        Synd att detta inlägg kom så sent. Jag har precis sålt en bal med ”family cloths” på tradera, vissa var riktigt fina faktiskt.

  12. Lola

    Det finns tyvärr studier på det där som visar att det är en mindre belastning för miljön med blöjor än med såna där… dukar. ”Jättetyvärr!” Ni kan ju flytta till Angola ett tag kanske, under småbarnsåren? Leva väldigt naturligt och miljövänligt.

    • Elvira

      ”Superpepp” vilket bra förslag,om nyblivna föräldrar flyttar till Angola och bor där till barnen är sådär 3-4 år, så slipper Sverige ett sopberg av blöjor och människorna i Angola får behövlig ”input” av föräldrar som är läkare,ingenjörer,lärare och agronomer.

  13. Professorn

    Men herregud ni e ju inte alls miljömedvetna nån av er… Vad hände med spola med duschslangen och sen torka med en vanlig handduk?
    Duschpepp!

  14. Jag bär mina 13 barn i kassar av papper som jag rackat från ICA. Ä rä kallt ute får ungjävlarna sova vid spisen, det är inte läge att gå ut i kylan så gilla det och håll käften, brukar jag säga.
    Annars får de klä sig i vad helst de lyckas knycka, mode är borgerligt och borgerligheten måste störtas.

  15. ubbe

    Men; du kan ju inte finnas på riktigt? Så j-a korkade människor finns inte. Du är, skulle vilja vara, urtypen på något som fanns…typ innan du föddes. Jag har bott och bor på söder i större delen av mitt liv och skulle jag möta dig skulle jag bli mörkrädd mitt på ljusa dagen. Dessutom– man ”blir” inte bajare hur som helst, från den ena dagen till den andra, bajare är man i sitt hjärta. Man väljer inte. Pucko!!!

    • Hahahah, du är den roligaste hitti-på karraktären här. BAJEN I KONKEN! SHABAN HOS AMS!

    • Herr Behrens

      Ha, ha! Ubbe, din vrede beror ju på att du innerst inne vet att 1/3 del av bajens supportrar är av Mattias kaliber. Jobbigt bara när någon kliver fram i ljuset på detta våldsamma sätt.

      • ubbe

        Vill bara tala om, jag är inte arg, inte det minsta, kanske lite irriterad. Förstår att människan vill provocera och det har ”han” ju lyckats med, kolla bara svaren. Sen har vi ju alla dessa sinnesslöa som bara , som vattnet, följer den enklaste och snaraste vägen, ”-Ja, jag vill också baka surdeg och ha tygblöja samtidigt som jag tuggar ekologiska nötter” (just vad de är) skriker de ut i sin armod. Nä, det är inte snällt att ta ifrån människor drömmar och illusioner, jag vet. Men vem f-n har sagt att jag är snäll…?

  16. Hemi

    Egentligen borde det ju vara bättre att ta tillvara på människors gamla telefonkataloger så kommer i allafall de stackars träden från dessa till användning istället för att kastas bort, för vilka använder eg telefonkatalogerna nu för tiden?

  17. Herr Behrens

    Ha, ha! Ubbe din vrede beror ju på att du innerst inne vet att en 1/3 del av Bajens supportrar är av Mattias kaliber. Jobbigt va när någon framträder så våldsamt och avslöjar myten?

  18. Alltså. Först tyckte jag bara att den här bloggen var komisk, men nu vill jag också börja baka surdegsbröd och cykla och lägga mig halv nio varje kväll. Ni har skapat ett monster. Sluta inte!

  19. Karolina

    Känns inte ”family cloth” lite ”out there” för en söderfamilj? Där tänker jag snarare… Skogsnäs.

    Tygblöjor däremot, det är söderanda. *superpepp*

  20. Jag vill inte skriva nånting om toapapper. Jag vill skriva att jag gillar Carlos Roijas skarpt! Och din blogg med…

  21. alltså jag gillar din blogg skarpt, är i många fall en miljökämpe (vanliga vardagliga ting) om jag får säga det själv, men här går gränsen. usch vad snuskigt säger jag…
    ja det tar emot men family cloth – usch…

  22. Mitt förslag är att Du slopar allt vad skithuspapper heter och använder vanligt tvål och vatten, rumpan Din blir renare då, än med papper. 🙂

    Har en tjejkompis som var ihopa med en snubbe (en Turk) för ett antal år sedan, hon kunde inte fatta att hans kalsonger var så bruna. Tills en dag hon kom på honom, han torkade sig inte i baken, han drog bara upp kallingarna. Möjligen att han var miljövänlig, men fy för hundan för att gå runt med skit i baken hela dagen, och det finns ju gränser. 😦

    Stevie 🙂

Kommentera

