Förlossningspepp!!

J***ar vad spännande det är! Om bara några månader ska Vidarpojken få en lillebror… Tack för alla fina namnförslag förresten! Vi har snackat & snackat, men det är svårt att enas om något … Just nu lutar det åt Yngve. Men vi får se!!

I alle fall: det här med badkaret på SöS. Vi vill ju helst föda i ett sånt, eftersom det känns så himmla bra. Naturligt, ombonat och ”mjukt” på något sätt. Men det har bara varit negg, negg, negg från personalen på SöS. Jag har varit där och dragit min PP-presentation, men dom har inte ”nappat”. Så nu är det dags för slutspurten!! Ända in i kaklet!! Om Steve Jobs hade gett upp varje gång han hade fått ett nej, hade det blivit något Apple då?? Nej, skulle inte tro det ….

Har precis fått nys på att det visst finns ett badkar där, fast i ett annat rum än i förlossningsrummet. Det har de alltså vetat hela tiden utan att säga nåt. Hallå!? Är det stelbent eller stelbent?? Känns rätt typiskt ”landstinget” om ni frågar mig ….

Men det viktiga är att vi ser det positiva – det finns ju ett badkar. Nu är det ju bara en fråga om att antingen skyffla över all övrig utrustning till badkarsrummet, eller flytta badkaret till förlossningsrummet. Kan ju inte vara så svårt, eller hur? Jag ska ta med mig en kille vi brukar anlita på jobbet, Stefan, som fixar typ allt. Han flyttar grejer, installerar prylar, reparerar det som inte funkar – en ”fixare” helt enkelt. Om inte han kan flytta över alla förlossningsgrejerna till badkaret (eller tvärtom) så kan ingen det. Det här kommer fixa sig!!

Under tiden fortsätter jag att sjunga för bebisen i magen och öva dykteknik med min fru. Vi börjar bli riktigt bra på det nu. Jag vrider typ ashårt på hennes arm och hon bara …. följer med ….. in i smärtan …. tittar på smärtan …. bekantar sig med den ….. och så klarar vi den ”värken” också.

Förlossningspepp!!

/Mattias

36 kommentarer

Filed under Uncategorized

36 responses to “Förlossningspepp!!

  1. Maria

    Vad gulligt – har Stefan jour 24-7 då så ni kan ringa när det är dags (att flytta badkaret på SÖS)? Med packad ”BB-väska” med rörtänger, avbitartång å sånt? Kompispepp! Verkligen!

  2. Andreas

    De måste ha blivit minst sagt överrumplade, barnmorskorna, när du var där och körde en PP för dem. Lär inte hända varje dag. Du borde kanske ha gått på sjukhusledningen eller rentav Filippa Reinfelt direkt.

  3. Elsa

    Men se till att ni kommer i tid till BB och börja med badet, sen orkar man ändå inte ligga kvar och bli skrynklig utan behöver kanske upp och gå lite för att snabba på ”värkarbetet”. Peppkramar.

  4. Björnemannen

    Måste ni föda på SÖS? Är det inte fullt av livsfarliga sjukhussjukebakterier där? De har ju ”sparat in” på städningen påstås det. Vi födde på Danderyd, det är ju kanske litet mer överklass-wannabe-Filippa Reinfeldt, än det mer ”Söderkorrekta” SÖS. Vårt sista barn (av tre) föddes på en avdelning som heter BB Stockholm. Det var helt ”av kroken”! (off the hook!) Som nån sorts ”spa-hotell” med snygga, otroligt mysiga barnmorskor, eller vad de nu var som jobbade där. Det var som ett mellanklass-hotell, helt utan den där kala ”sjukhusfeelingen” som oftas vibbar loss på ställen som SÖS. Bara så ni vet att det finns ”annat”, bara några T-banestopp bort. BB-pepp!

  5. Jag har inte följt bloggen så länge, men varför förlossning på sjukhus och inte hemma? Det känns mer som din stil Mattias, och badkar har du väl? Annars kanske det finns i något grannhus?

  6. Lina

    Den där presentationen hade jag velat se. Du slog inte två flugor i en smäll och övade på din presentationsteknik samtidigt och därmed filmade det hela?

  7. Hansel

    Yes yes yes. Mattias kan det ingen annan kan.. ”Pepp” like a man. Om ni behöver hjälp med att flytta sakerna till ”Badkarsrummet” kan jag ställa upp! Bara säg till i tid. Eller kan ni få ”låna” våran vvs-kille vid namn Ragnar. Han är grym på att instalera badrum, han kan dra om rören och bygga in badkaret i rummet som barnmorskorna ville använda. Riktigt snabb är han med, Lycka till MM.

    // Hanselbob

  8. Milli

    Jag tror inte det kan vara bra för ert förhållande att du gör henne illa fysiskt. Man har ett form av kroppsminne vet du, och hon kommer minnas att du har gjort henne illa, även om hon är ”med” på det. Till slut kan hon förknippa din närhet med obehag och smärta. Jag hoppas att det inte blir så för er, fast säkert är din fru en mycket stark person! Det mesta kan nog övervinnas med pepp!

    Glöm inte att alternera så att även du lär dig dyktekniken, och så får din fru en chans att ”ge igen” lite på smärtfronten! 😉

  9. sofie

    Nu förstår jag ingenting; vilken ”utrustning” är det du syftar på? Jag trodde att ni var överens om en naturlig förlossning och då behöver man väl inte mer än några handdukar och kanske en sax. Det kan ju inte vara så svårt att bära in till ”badkarsrummet”
    Utveckla gärna.

  10. Björnemannen

    Ser på ”Fejan” att Katerina Janouch fött ett av sina 18 barn i badkar, och hon är jättenöjd! Kanske kan du få henne med dig till ett nytt möte med personalen på ”bebisfabriken SÖS”? Badkarspepp!

  11. viktor

    Föd hemma. Eller utomhus helst. Allt annat är konstlat och barnet får en omysig start på livet.

  12. Sös-personalen är arbetarklass och jag önskar från deras sida en insatts i klasskriget mot dig och din borgarfamilj, DRÄNK UNGEN!

  13. Sture

    Kan ni inte bara låna tvättstugan?

  14. Professorn

    Såklart att du/ ni ska föda hemma Mattias!!! Jag blev lite förvånad över att ni ens funderar i banorna att föda på ett så trist ställe som SöS. Kan inte vara kul för Yngvepojken att se sitt första intryck av livet på en sån plats. Och sen är ju personalen oerhört osexigt klädda och går där och struttar omkring i sina Birkenstock-tofflor också. Om ni nu ska föda där kan du väl fråga om dom inte kan ta på sig era tröjor med fina slogans på??!! Då känns det ju ändå lite mer hemtrevligt för er. Förresten, ska ni låta Vidarpojken vara med och titta på under förlossningen?

    Krystpepp till er båda

  15. Skorpmor

    Professorn har naturligvis rätt!! att föda hemma slår allt…jag fick tex vara med på min brorsdotters hemförlossning…jag säger bara, vilken kärleksupplevelse…håller fingrar och tår för er och er kommande förlossning…PEPP PEPP!!! =D…/Skorpmor…

  16. Ska det vara naturligt, så ska det väl vara i skogen, i erat fall tantolunden. Jävla fegisar som inte törs leva en hållbar livsstil, utan bara tjata om det och pådyvla alla andra skiten.

  17. linda

    Kommentarer på denna?

    http://stockholm.etc.se/25164/bluffblogg-driver-med-soederlivet

    Känns ”trist” att söderkänsla ska bli ”ifrågasatt” 😉

  18. Maria

    Jag tycker också hemförlossning låter som ett alternativ för er. Två argument väger tungt här: (1) Tillgängligt badkar utan strul med flytt av saker (2) Långt till artificiell smärtlindring vilket drastiskt minskar risken för att din fru tar till ”den lätta vägen” när smärtan tilltar. Fundera på detta Mattias! Var ska ni ha Vidar under tiden? Är ni hemma kan ju han vara med och fortsätta anknytningsprocessen till sin lillebror (som ju redan börjat under graviditeten) på ett mycket nära sätt.
    Superpepp till hela er familj!!!

  19. Maria

    Vill bara påpeka att det är viktigt vid en hemförlossning att ha med en erfaren barnmorska som på ett tidigt stadium kan avgöra om man behöver åka in till sjukhus. När allt kommer omkring behöver även vissa härliga södermänniskor göra akuta kejsarsnitt.

  20. Ahhh Yngve då vet jag när han har namnsdag 🙂 samma datum som jag fyller 🙂

  21. smockan

    om du och din familj var på riktigt skulle jag mörda er. nu kan jag bara skratta istället och låtsas som att är ett internetpåhitt rakt igenom. 😀

  22. Sara

    Åh vilken kul blogg – hade helt missat denna – och har skrattat hela fm. Men din stereotyp finns inte på Söder, den finns, paketerad och klar i lådhuslandet Tallkrogen! Gör om, gör rätt! För du vet väl om att när din stereotyp gått över till familjeliv så är det en trång liten låda i Enskede, med kolleger och vänner som grannar. Låt familjen flytta dit! Det blir ju sjukt kul och mkt mer träffande!

  23. Tomas

    Den här bloggen går ju inte att ”läsa” ta bort alla ”situationstecken” är du ”gullig”

  24. Kattmamman

    Hur går det Mattias – jag ser att det har tagit gått många dagar sedan ditt förra inlägg, och utan att svara på några av kommentarerna – ni har väl inte behövt åka in akut *orolig*

    Jag tar mig friheten att svara lite om det är OK.
    Mattias har redan skrivit och förklarat tidigare att ”hemförlossning” självklart var förstahandsalternativet, men att det tyvärr inte var genomförbart, dels pga att lägenheten inte har några bra ytor för badkaret (jag gissar att det var så du menade, eftersom hembarnmorskan oftast tar med sig ett uppblåstkar som man kan ha i badrummet). Men ffa så lades hemma-idén på ”is” för att de inte kunde få sin favvo-Doula – och jag kan verkligen relatera!

    Jag vill ändå säga att när vi födde vårt första barn, så tillhörde vi förvisso SÖS, men vi skrev faktiskt in oss just på BB stockholm som Björnmannen tipsar om. Fantastiskt ställe, med alternativt tänk, men med expertisen på behörigt avstånd. Skalpelektrod var självklart inget krav, utan jag kunde stå i duschen och slappna av under tiden ”morskan” stod på knä och tryckte den bärbara CTG:n mor ”maggen”. Även jag blev, precis som din fru ”svag” i ett skede och började be om medicinsk smärtlindring, men min man påminde mig mjukt (!!) om att det faktiskt inte var det jag egentligen ville ❤ och coachade mig istället med andningen och hjälpte mig att fokusera på den "knut" jag höll i just då på "förlossningsrepet" och mycket riktigt, snart var den förbi och vi var en knut närmare att få träffa vårt lilla liv!

    Förlossningen gick fantastiskt, vi kunde verkligen landa och amningen kom igång supersnabbt *skönt* och personalen på BB stockholm stöttade och var fantastiska – och de höjde knappt på ögonbrynet när jag gled ut i matsalen med knytet ammandes i trikåsjalen *skönt*

    Hoppas verkligen det går toppenfint för er och att det blir en härlig upplevelse för er alla!

    (PS, ska ni spara moderkakan? Jag förstår att ni inte ska äta den som han galningen i hollywood, men det kan vara fint ändå för Yngve att kunna gräva ner den i "kollan" eller så och plantera ett litet "Yngveträd" i näringen från sitt eget livsträd!)

  25. GK

    Kan du sluta stava ”himla” med två ”m”??!! Folk som inte kan stava borde inte få blogga, det förpestar min vardag!!

    • Elvira

      GK
      Nu tycker jag du är ett ”himmla” supernegg,
      du förpestar bara dina egna ”energier” men en sååå låg ”energinivå”.
      ”Peppa” Mattias istället nu när han står inför ett sådant ”superpeppjobb” som en förlossning är.
      ”Snorkelpepp” Mattias!

  26. Det är bara föda hemma som gäller om man vill ha en fin förlossningsupplevelse utan pekpinnar.

  27. Cissy

    Hej !

    En undran bara, hur ser du på kejsarsnittförlossningar ?
    Vad har ni för planer om det skulle hända ?

  28. siri

    men alltså. VARFÖR dessa situationstecken på grejer som inte ens är slang? ”landstinget” och ”fixare” känna ju lite onödigt måste jag säga.

  29. namn

    Det är klart att han ska heta William med W.

  30. Åh… Yngve det var fint!! Passar finemang till Vidar..
    Och det känns lite som samma bana som vi har…
    en Frode och en liten Kenta. =)

    Fin blogg.
    Kommer tillbaka

    /Lovisa

  31. Mossi

    aaaaaahahahaha, sjukt kul.

    ”jag typ vrider ashårt på hennes arm…”

    roligt med engagerade blivande föräldrar 😉

  32. Hejsan Svejsan!

    Tycker att ni isåfall ska ha Yngve som andra namn, ungar idag mobbas för mindre än sitt namn.
    Och döp honom för Guds skull inte till Oscar,
    fick det hemska namnet efter min pappa (dom kunde ha gett det till min storebror som är elva år äldre istället). Glömmer aldrig den första December 1969 när jag gick i andra klass. Då sa min kompis att jag hade namnsdag, jaha vad är det för namn, frågade fröken. ”Oscar” svarade min kompis. Då sa klassens sötaste flicka (som jag var dödligt förälskad i) ”Då har min hund (en pudel) också namnsdag, för han heter Oscar”. Jag hade aldrig skämts så mycket innan dess i mitt då åtta åriga liv.

    Ha en bra kväll/natt!

    Hälsningar
    Stevie

  33. Tomas

    Se till att ha med er ett förlossningsbrev, alla gillar förlossningsbrev. Kräv även en doula, man kan få mycket urkraft från en doula.

Kommentera

