Det här med kristendom & namngivningsfest

Jag vet att jag är lite tidigt ute… men jag är så j****a otålig! Kan inte sluta smida planer för bebisen i magens Namngivningsfest. Hade en oförglömmlig cermoni för Vidarpojken i mina ”pärons” trädgård i Stränkan, under ett blommande äppelträd med min lillasyrra på tvärflöjt. ”Det gåtfulla folket” – får en tår i ögat bara jag tänker på det. Nu ska vi toppa den dagen för lillebror!

Jag har ju en rätt liberal inställning till livet… Känner mig mao inte så pepp på det här med religion… Krav och regler och fördomar om bögar – nej tack! Och krig… Men det betyder ju inte att jag säger nej till den andliga sidan av livet- tvärtom! Älskar andlighet, som för mig handlar om att vara öppen för livet och allt vackert vi har omkring oss. Och konst! En vacker tavla säger mig mycket mer än ”Bibeln”.

Däremot kan jag lätt se hur vacker en Namngivningsfest skulle bli i Högalidskyrkan. Kanske fest efteråt i parken. Ska ta kontakt med ”pastorsexpeditionen” och höra vad som gäller. Vore sjukt konstigt om de inte är flexibla i sin inställning. Tycker inte att kyrkan kan kräva att alla ska acceptera just deras syn på dopet som något religiöst. Dessutom – kunden har alltid rätt! Men jag känner att jag drar mig lite för den här kontakten. Har tyvärr inte så bra erfarenheter av religiösa personer. I vår BRF bor en präst, som iofs är trevlig, men han och hans familj ställer sina cyklar i barnvagnsrummet… Inte okej beteende, om ni frågar mig.

/Mattias

97 kommentarer

Filed under Uncategorized

97 responses to “Det här med kristendom & namngivningsfest

  1. BlondinBjörne

    Nämen vad säger du? Ställa cyklarna i barnvagnsrummet? Alltså sååå himmla ”oskönt”.

  2. Karl

    Cyklar i barnvagnsrummet går fetbort.

    Man ska akta sig för kyrkans män i den mån man kan.

  3. Hmm, nu känner jag mig lite ”bakom” här, men vad har cyklar i barnvagnsrummet med hans yrke att göra..? Utveckla gärna!!

    *styrkekram*

  4. Cyklar i barnvagnsrummet ! Det funkar verkligen inte !
    Tack för morgonens första fniss 🙂

  5. Sara

    Är det ok att ställa pulkan i barnvagnsrummet?

  6. victoria

    haha, så kyrkan ska inte vara kristen plats längre då när Söderkisarna ska komma och döpa barn i jesu kristi namn i dopskålen?

    döp ungen utanför kyrkan då så slipper ni pratet om…..Gud…i..kyrkan….?

    du e rolig du 🙂

  7. Henrik

    Problem i barnvagnsrummet är inte att leka med. I förra veckan när jag skulle hämta vagnen var det första som mötte mig och min son ett omslag till en chokladbit. På en tisdag! Man kan ju aktivt välja att undvika affärer och dylika inrättningar för att inte exponera barnet för dessa sockerbomber, men i vagnsrummet! Dessutom var en vagnsinsats vänd utåt. Fatta vilket intrycksinferno detta barn får när han ska ut på promenad. Jag ger mig fan på att hans/hennes föräldrar pratar i mobil i närheten av barnet också. Suck!

    • Glenn-Urban

      Det finns så mycket djupt störda och förlorade människor i vår omvärld. Man blir mörkrädd.

      • Henrik

        Jo Glenn-Urban, det var väl det jag lite syrligt försökte få fram. Har man inga problem så kan man ju alltid skapa sig dom. Nej, jag är inte upprörd över godispapper i vagnsrummet. Jag tycker för övrigt att dubbelnougat är godast, det gör sonen också.

  8. Linda

    jag tycker hela bloggen tappar sitt värde när det framkommit att det inte är på riktigt…man vill ju leva i osäkerhet, ”är det verkligen så att den här mannen finns eller?!” När den här bilden är en lånad bild så förstår man ju…trist! Starta en ny blogg, som är OMÖJLIG att se igenom, DÅ blir det nog underhållande!

  9. bagismamma

    Det går ju bra att ha en borgerlig begravningsceremoni i kyrkan, eftersom det är brist på bra, borgerliga lokaler. Så varför inte slå ett slag för den borgerliga namngivningsceremonin i kyrkan? Så slipper man höra det där om att ”mörkrets makter” har försvunnit ur barnet. Jag menar, det är ju helt sjukt att man kan se en bebis som ond????

    Sedan är det ju alltid lite jobbigt med kyrkliga dop eftersom de envisas med att ta en två, tre bebisar och deras släkter på samma gång. Det är ju inte alltid man får rätt vibbar med de andra familjerna. Folk kan vara såå trångsynta och konservativa. Man vill ju inte att de ska förstöra ens eget barns dop med sin fyrkantiga inställning.

    Nej, jag tycker att du ska bli en förkämpe för borgerliga namngivningsceremonier i kyrkan. Det är en kamp som någon måste föra.

    Sedan tycker jag att ni kan ha fikat efteråt på det italienska sportcaféet. Det ligger ju nästgårds och ger en härligt, avslappnad atmosfär.

  10. Hampus Härlemyr

    Denna blogg är en outsinlig källa till inspiration och pepp för mig. Allt är så perfekt i ert liv. Sluta aldrig.

    Hoppas att du kommer att skriva lite om inredning och kläder också, som motvikt till alla ytliga bloggar om detta. Jag känner att du kunde ge ett välbehövligt genusperspektiv på såna ämnen, vilket helt ignoreras av alla andra. Självklart ska man handla klimatsmart (t.ex är alla våra svandunstäcken lokalproducerade av frigående svanar, det är en underbar äldre kvinna på Kungshomen som tillverkar dessa), men det är minst lika viktigt att det finns ett genustänk bakom! Se till att tillverkaren har någon form av genus-certifiering, åtminstone att de anställda läst 20p genusvetenskap.

    Till exempel vad gäller kläder så köper vi bara från märken som inte skiljer på ”killstorlekar” och ”tjejstorlekar”. Ifrågasätt alltid högljutt varför affären har en avdelning för ”killkläder” och en för ”tjejkläder”. Genom att ställa upp på den falska dikotomin upprätthåller de gamla förlegade könsmaktsordningar och understödjer tron på att det finns skillnader mellan könen, som ju bara är en social konstruktion. Tjejen i kassan bör kunna klart och tydligt redogöra för mig som kund varför hon vill att min son ska växa upp i ett sånt samhälle!

    • Greta

      Vad kul att du skriver ”tjejen i kassan”. Ditt genustänk förlorade lite av sin trovärdighet med den meningen. Och varför skulle det behövas en genusutbildning för att tillverka duntäcken? Jag har själv läst genus och jag förstår inte hur man skulle kunna få in ett genusperspektiv i skapandet av ett täcke.

      • Söders Höjder

        Hej Greta

        Är det inte uppenbart bör du nog läsa ett par poäng till! Självklart är ett genusperspektiv viktigt i allt man gör. Vill du kan jag tipsa dig om flera intressanta böcker som förklarar det här på ett bra och enkelt sätt 🙂

        Och Mattias, även om Högalidskyrkan är vacker så tycker inte jag att ni ska ha någon namngivning där. Vet du hur många byggarbetare som fick sätta livet till när de byggde de där höga tornen? Jag tycker inte att man ska stödja sådant.

        Tack för en annars fantastisk blogg och många intressanta tankar!
        MVH
        /Söders Höjder

  11. Lisse

    Måste bara få ge ett namnförslag: Edor. Visst är det fint!!!!

  12. Ou

    Jag är troende (inte min man) vi har valt att inte döpt våra barn. Jag ser dopet som en pånyttfödelse där man väljer att bekänna sin tro på Jesus och rena sig från sina synder.

    Men ett litet barn kan knappast redan ha syndat och dessutom är det varje enskild individs val att välja om man vill tro på Jesus och ett evigt liv tillsammans med honom. Detta val vill vi lämna till våra barn när de är tillräckligt gamla för att förstå…

  13. Lotta

    Alve. Ska er son heta.

  14. Men vad blev det för namn då, ”Min pappa ä bög” tyckte jag var bra.

  15. söderkis

    Vidars namngivningsceremoni låter ju helt fantastisk! ”Det gåtfulla folket” är verkligen en underbar visa! Jag blir liksom lite ”bubblig” inombords varje gång jag hör den!

    En tanke för nästa bebis namngivning kan ju kanske vara att ha den i Blå Hallen i Stadshuset? Det tycker jag vore fint, och då kommer man ju bort lite från den trista ”religiösa” delen. Och om de är sådär ”kommunaltråkiga” på Stadshuset tycker jag du ska påminna dem om att du betalar kommunalskatt, och att det borde vara din rättighet. Folk får ju gifta sig där, så varför inte dop? Stå på dig!

  16. Thomas

    Jag hade inte sett den här bloggen innan DN skrev om den idag – men den är ju helt underbar! Den fångar på pricken intoleransens högborg: Södermalm.

    Det får mig att tänka på vad Jan Guillou nyligen sa i en hemma-hos-intervju om det faktum att han bott på Östermalm i många år: ”Där får man i alla fall inte däcken sönderskurna när man skrivit något kontroversiellt”. Nu har jag svårt att se Mattias Nilsén skära sönder någons däck, men han skulle säkert blogga om sin frustration – och önska att han vågade gå till handling.

    Surdegslimpan som symbol för intoleransen – det är lysande! Surdegsintolerans. Grattis till en väl utförd satir – vem som nu ligger bakom.

    • Nymne

      Nu tycker jag att du har en tråkig attityd. Så fort någon gör någonting som känns utlämnande och ärligt så måste någon annan driva med det. Man undrar ju varför folk inte vågar ta in nya sätt att se världen, utan sätter upp en försvarsmur av skämtsamhet!? Typiskt män som inte har kontakt med sina känslor.
      Surdegsbröd är dessutom symbol för ”slow-food”, gott och nyttigt. Och man KAN inte vara intolerant om man är medveten, och det är Mattias, helt klart.

  17. Kalle

    Nu blev det lite fel. Bebisen är väl inte i magens namngivningsfest? Skriv istället: ”Bebisens i magen namngivningsfest”.

  18. Erik

    HAHAHAHA!!! Detta va för bra!!

  19. Hansel

    Nu får ni ge er! Det är ingen fakeblogg! Mattias lyssna inte på kritikerna, känn min energi som jag nu sänder via en ”peppenergilinje”…

    Superpepp

  20. abdul

    jag vill kräkas

  21. Thomas

    Hansel, jag utgår från att du är ironisk – men visst, det skulle ha varit en fantastisk ödets ironi om Mattias verkligen fanns – och hela världen uppfattar honom som en parodi på Söderbon när han delger sina innersta tankar.

    Då hade Johan Rehborg suttit där – irriterad över att verkligheten inte bara överträffar dikten, nu ska den överträffa satiren också. Himla jobbigt.

    • Hansel

      Denna ironi stämmer in i våran så kallade verklighet. Vem är äkta och vem är fake?

      • Thomas

        Hmmm. Nej, kanske är det inte en satiriker – utan en vanlig Söderbo som tagit sitt eget liv och beskrivit det med en twist. Någon som spelar rollen som sig själv.

  22. Ni är bäst! Lyckat till och hoppas det blir ett vackert barn och inte en smutsig statare.
    Tror på er!

  23. hesten

    cyklar i barnvagnsrummet? vad är nästa steg, svartbondgård i cykelförrådet? hujedamig, vart är världen på väg?

    • Konrad

      Jag tror stenhårt på svartbondgård i cykelförrådet. Mina barn hem igår från Polpottans daghem och pratade om ett rosa djur som åt bajs.

  24. Maja

    Underbart inlägg. Detta inlägg var det bästa du någonsin skrivit. Jag säger som någon förut, om du var på riktigt skulle jag vara tvungen att döda dig. Men nu behöver jag inte det och allt känns bra.

  25. Emi

    En tanke slog mig. Hur kommer det sig att så många människor idag på allvar tror att dom är så sjukt intressanta? Och att det samtidigt finns så många människor som ger dom utrymme att tro att dom är intressanta. Har folk så lite innehåll i sina liv? Så mycket ointressant information som dränerar oss på energi som borde gå åt att annat. Det är helt sanslöst att en enda sörja av ordbajseri kan fånga människors uppmärksamhet.

    • pissmyran

      ..du måste ju vara ett riktigt präktigt pucko som bara inte slutar läsa, och låter oss andra (vi som har så lite innehåll i våra liv alltså) vältra oss i detta fantastiskt roliga ordbajseri av klass.

  26. Sussis kompis

    Det är mycket ”jag” i dina inlägg, Mattias. Är det du som bestämmer allt i ert förhållande? Sussi säger att hon hörde din sambo prata med sin kompis (som hängde med och hämtade er unge på dagis en dag) om dop och sånt och din sambo sa ungefär ”jag önskar jag slapp ifrån alltihop, det är som att trampa i en stor jävla surdeg”.

  27. Edith

    HAHAHAHAHAHAHAHA!! Hiiiilarious blogg. Efter att ha läst denna har jag svårt att ta någon blogg på allvar. Haha!

  28. samuelbothen

    ”Ska ta kontakt med ”pastorsexpeditionen” och höra vad som gäller. Vore sjukt konstigt om de inte är flexibla i sin inställning. Tycker inte att kyrkan kan kräva att alla ska acceptera just deras syn på dopet som något religiöst. Dessutom – kunden har alltid rätt!”

    Kyrkan kräver inte att människor skall acceptera just deras inställning på dopet. Vill du däremot döpa ditt barn så är ju själva poängen att du döper in barnet i kyrkan dvs Guds församling. Dop är således inte en namngivningsceremoni. Du tycker alltså att kyrkan skall ställa upp med lokal för din privata namngivning för att kyrkolokalen har en hög mysfaktor med motiveringen att kunden alltid har rätt. Tja då har jag nyheter till dig. Du är inte en kund i kyrkan och kyrkan är ingen serviceinstans.

    • Cecilia

      Ehrm… med risk för att trycka på ett par tår… Alla som betalar kyrkoskatten, skulle jag vilja påstå, är i allra högsta grad kunder i kyrkan. Jag förstår vad du menar, i sak, men den här fiktiva familjen borde ha rätt att vistas i en kyrka, likaväl som jag har rätt att gå dit utan att vara troende. Så länge det inte är under högmässa eller gudstjänst borde de få ha en liten ceremoni där inne. Utan att en präst behöver bli inblandad. För är det inte dessutom så att alla är välkomna till svenska kyrkan?

      Vad jag däremot undrar över är varför ”Mattias” känner sig nödd och tvungen till att sätta ”pastorsexpeditionen” inom ”citationstecken”…

      Synnerligen underhållande blogg för övrigt! Keep up the good work Mattias!

      • Maja

        Cecilia (utan citationstecken). Dopet är typ urgudstjänsten. Den mesta gudstjänsten av alla kristna gudstjänster. Überförsamlingsgrejen. Så nej, det blir nog inget av med din lilla kapitalistiska idé.

        Och vad jag sörjer att jag måste förklara det på riktigt.

      • samuelbothen

        Kyrkskatten är problematisk och borde avskaffas. Å andra sidan så har ju var och en rätt att gå ur Svenska Kyrkan… Det jag inte begriper är varför ägaren till denna blogg är medlem i Svenska Kyrkan men inte vill döpa sitt barn. Vad är poängen?

      • Cecilia

        Maja, sörj inte längre, om du läser mitt inlägg igen kanske du förstår vad jag skriver. Kyrkor har inte gudstjänster varje minut under dygnet. Så: så länge inte kyrkan används till en högmässa eller gudstjänst (läs: står tom), ser jag kyrkor som mycket vackra samlinglokaler som jag, som betalare av kyrkoskatten, har rätt att vistas i. Artister gagnar sig av kyrkor som konsertlokaler, musikskolor nyttjar gärna kyrkor som en lokal att samla föräldrar i och visa upp vad elever lärt sig. Att familjen Fiktion samlar släkt och goda vänner där för en egenhändigt komponerad ceremoni… varför inte?!

        Jag är fullt införstådd med att dopet är en gudstjänst. Vad som är kapitalistiskt med att vilja vistas i en vacker byggnad för en icke-kristen ceremoni får stå för dig och dina ideér.

      • Maja

        Det kapitalistiska är att du betraktar dig själv som en kund i en förening som äger en vacker byggnad. Du fattar inte att kyrkan är de döptas gemenskap. Det är den okunniga men självsäkra inställningen som som ”blogginlägget” gör satir på. Men okej, satir ska ju vara nära sanningen.

        Bor du på söder?

      • Cecilia

        Jag betraktar mig själv som en människa med rätt att vistas i en byggnad som jag hjälper till att betala för. En byggnad utgör ingen gemenskap för övrigt, det är människor som utgör en gemenskap.

        Nej, jag bor inte på Söder. Jag är en trögfattad och kapitalistisk kvinna från Norrlands inland.

  29. Greta

    Hahaha, det är ju som att jag skulle komma hem till dig, slå mig ner i soffan framför tvn och stoppa i mig en påse godis (med extra mycket socker) framför ögonen på din son. Jag menar, du kan ju inte kräva att jag ska ha samma inställning till livet och kost som du. Och dessutom, ”kunden (här i form av din läsare) har alltid rätt”.

  30. Pingback: Top Posts — WordPress.com

  31. Lina

    Jag jobbar på en pastorsexpedition och detta är skrämmande nära verkligheten. Fast egentligen är verkligheten värre…

    ”Kan jag boka begravning åt min mor? Hon är inte död ännu, men väldigt dålig. Jag har mycket att stå i nu och måste planera min tid…”

  32. josefin

    Läste om denna blogg i dn, och skrattar jättemycket.. så roligt! Och jag tänker direkt att det måste vara Calle Schulman som skriver. Tre anledningar till mina misstankar:
    1) Calle Schulman brukar inte skriva ”jag” utan hoppa över det. Ex: ”Älskar andlighet” istället för ”Jag älskar andlighet” Samma sak gör denna fiktiva bloggare hela tiden.
    2) Calle S har varit i NY de senaste dagarna. Därför har han inte hunnit blogga något här på Söderfamiljen.
    3) Calle S brukar skoja med södermänniskor, han bodde där ett tag men hatade det.

    Har jag rätt? Är det du Calle?

    • Hej Josefin!

      Jag har sagt det förut och jag tänker fortsätta säga det: jag finns – och det står jag för.

      /Mattias

      • ell

        Hej Mattias! Klart att du finns!

        Det knasiga är att din bild finns på Wikipedia, som du säkert har sett andra kommentera om också. Men jag kan inte låta bli att undra varför?
        Är det så att det är en bild på dig de fått tag på, eller har du ”lånat” den för att du har något ”komplex”, eller inte vill visa ditt riktiga ansikte på nätet?
        Förstår om frågan är ”känslig”, men det skulle nog få tyst på en massa dummisar om du gav någon sorts svar på detta…!

        massa energi och kärlek i riktning mot dig och din fiina familj!

      • Hej ell!

        Du har faktiskt helt rätt…. tyckte det var lite pirrigt att lägga ut en ”riktig” bild på mig själv när det finns så mycket internethat och ilska därute. Så jag tog en bild jag tyckte hade rätt ”vibbar”.

        Men det kommer en riktig bild snart!!!

        /Mattias

    • Elvira

      Tyvärr skulle Varken Calle eller Alex få till något sånt här.
      Mattias finns ”Fatta” ”på” riktigt!!!

    • Karolina

      Tre anledningar till att du har fel:
      1 Calle Schulman är en tråkig mespropp
      2 Mattias Nilsén är skitrolig
      3 Du är gay

  33. Jennie

    Det är bara 80-talister som säger Stränkan…

  34. döden

    Kan det vara så att det här är en släkting? Ni verkar ha mycket gemensamt.

    http://blogg.svd.se/vasaloppet?id=17744

  35. Chris

    Jag föreslår; ”Vidarbarnet”, det enda som känns snäppet äckligare än ”Vidarpojken”.

  36. Markus

    För sista gången: sluta säga ”Vidarpojken”!
    Vidar är en människa – inte ett kön!

  37. Det finns ingen i skatteverkets databas som är född i mars 1975 och som samtidigt heter Mattias Nilsén.

    Du får nog föra fram lite mer bevis på att du finns på riktigt. Bilden på dig är från wikipedia.

    • Thomas

      Det behövs ju inga bevis – någon som är så ”sann” mot intoleransen på Söder är naturligtvis på riktigt.

    • Algot persson

      Henrik Nilsson
      Med vilken rätt går du in i skatteverkets databas och söker på Mattias?
      Om du tänker kapa hans personnummer för olagligt ändamål kommer vi på verket att spåra ditt ip.nr.
      Algot Persson

    • Nymne

      Klart Mattias finns på riktigt – ingen ska behöva bevisa sin existens. Hur ska jag veta att du, Henrik Nilsson, finns på riktigt? Tycker du att det är rimligt att du ska behöva bevisa det? Kanske är det helt andra Henrik Nilssonar som står i skatteverkets databas? Det finns inte bara EN Mattias ”out there”, utan många!
      Nymne (det är jag det) finns ju på riktigt men kallar sig inte så över allt annars – jag skriver ju, alltså finns jag, uppenbarligen! Jag Förstår om Mattias kanske inte lämnar ut sin person helt och hållet med tanke på alla otrevliga människor som finns där ute. (…)

      Med det sagt så ser jag fram emot att läsa lilla ”frugans” vinkel på er spännande ”resa” och er fina och nära relation. Speciellt när det gäller förlossningen 😀

    • Greeger

      Skyddade personuppgifter, troligen. Hatbrotten mot de politiskt korrekta ökar lavinartat

  38. ubbe

    Alltså: du kan se framför dig hur vackert det skulle vara med dop i Höalidskyrkan/parken. Är du medveten om vad som sker i och kring parken? Det byggs garage under, det spräns flera gånger om dagen, det forslas bort tonvis med sprängsten dagligen, jag vet jag bor intill. Det är lerigt och skitigt, byggbaracker, stängsel, plank, lastmaskiner och gegga. Jag har svårt att se det vackra men ska inte sätta mig till doms över vad som är vackert.

  39. ubbe

    Rättelse för att slippa kommentarer. Naturligtvis ska det stå Högalidskyrkan. Tappade tydligen G.et i sprängs också.

  40. Fortsätt bara Mattias! Så bra och kul!SK

  41. Hm…det finns ett biskopsbrev, som är en sorts riktlinjer för hur församlingar ska hantera olika frågor som kan dyka upp, som handlar om vad man får och inte får göra i kyrkorummet. Skulle vara intressant att veta vad Högalidskyrkan svarar på din fråga, eftersom rekommendationen från biskoparna är att man inte ska ha borgerliga förrättningar och ceremonier i kyrkorummet.

  42. Elin

    Mattias, måste bara säga att jag tycker det var mycket skönt att vi fick läsa att det är pågrund av känslor av osäkerhet som du lånat bilden från Wikipedia. Tror det reder ut många frågetecken hos de som lurats till att ifrågasätta din existens. (Något som jag aldrig gjort)

    Jag står också för att jag finns på riktigt. Känns som en viktig sak att stå för. Alla människor borde stå för att de finns på riktig!

  43. SLJ

    Man kommer hem efter en lång skitdag och läser alla de här ”underbara” kommentarerna. Det finns ingen bättre avkoppling – bara bra!

  44. Maria

    Har ni funderat på att ha något tema på namngivningsfesten typ Star Wars? Det kan ju flytta fokus från det mer traditionella till något nytt och innovativt. Någon i Yoda gestalt som leder ceremonin och så får gästerna välja karaktärer själva…

    • Ella

      Maria, Star Wars? Inte för att vara ”neggig” men har du då tänkt på den amerikanska/komersiella aspekten av den filmen, för att inte tala om det föråldrade genusperspektiv som genomspeglar filmen med ”männen” som hjältar och kvinnorna som någon slags troféer? Bara en tanke..

      Dock vore det skoj med ett tema för Namngivningen, kanske något från Astrid Lindgren?

      Kärlek och respekt!

      • Maria

        Ella, all Kärlek och respekt till dig också!
        Jag kan bara hålla med dig: Ja – Star Wars är kommersiell och amerikansk. Men jag ser ”kvinnorna” som starka, intelligenta varelser snarare än troféer. Det finns flera kvinnliga jedi riddare med starka krafter och trots allt är det flera av ”männen” som är ”svaga” och dras till den mörka sidan! Men det är bara mitt sätt att se på det hela…
        Astrid Lindgren tema låter också fint! *mys* Tycker många berättelser är lite väl socker-fixerade bara, ett himla fokus på bröst-socker och annat snask…

  45. Hej Mattias,
    Kommer du ihåg mig? (Vi sågs första gången på utomhusbion i Tanto förra året)
    Snart är det dags för en namngivningsfestival för min del också (allt tyder på det).
    Jag har ett ganska komplicerat förhållande till Barnets biologiske far. Han är Mellanchef på en stor statlig Kulturfabrik, förnekar hela grejen och kallar mig för den Kåtaste Rättshaveristen i Norra Europa.
    Det gör inget för jag är ihop med en Japan (som helst vill bli kalla för The Dude efter The Dude i The Big Leibowsky) som tror att han är pappan.
    Problemet är att han är en Slacker. Eller, han har Seriösa Slackerambitioner.
    Så jag söker nu ytterligare en manlig förebild. Gärna med ett säkerhetstänk och deltidsanställning.
    Därför undrar jag om du skulle vilja bli Gudfar åt barnet (som med all sannolikhet bakas i min buk)?
    Allt gott
    Aka

  46. Bjarne

    Mattias, jag måste bara ”erkänna” att jag blir så skönt inspirerad av din blogg!! Du och din familj verkar leva i så fin harmoni med varandra. Jag och min sambo har inte fått ”livets största skatt” ännu men vi väntar smått till sommaren!!*längtar*. Måste bara tipsa om min favorithelgsyssla – AUM-meditation. Där får man verkligen leva ut alla sina känslor och känner sig som en ”ny person” efteråt *superskönt*!
    Kolla gärna in hemsidan http://aummeditation.se. Hoppas vi möts där!!!

  47. Ok, om vi tänker sadana att en vacker tavla väcker kanske, 1, 2, 3, 4…..10 tankar kring sig. Om vi då säger att bibeln är full av olika berättelser om ALLT! Alla tavlor ryms lixom i den. Det blir flera hundra miljoner tankar! Det där med att om man är kristen gillar man inte bögar! Varför ska det va sant? Jaa, visst har gud skapat man och kvinna föratt de ska älska varandra men Gud älskar alla ändå och man får vara precis som man är. Jag och min familj är med i en liten församling där gemenskapen är viktigast!

  48. Kim

    cyklar i barnvagnsrummet…2000-talets dödssynd kanske?

  49. Lisa

    Bara för att en kyrka står tom och just för tillfället inte används till något så kan man inte använda den till vad som helst. En namngivningscermoni är en agnostiskt eller ateistiskt alternativ till dopet och kan därför inte utföras i en kyrka. Ja konserter och annat KAN förekomma i en kyrka men den är inte ett alternativ till ngt annat kristet och konkurerar därför inte heller med ngt annat kyrkligt. Att välja att ha en namngivningscermoni är att aktivt avvälja dopet.
    Sedan kan man ju tänka så här: vi betalar ju alla landstingsskatt men vi har ingen rätt att gå in och tala om hur kirurgen ska operera för det eller hur sjukvården ska skötas. Vi kan inte gå in och kräva att landstinget ska starta ett nöjesfält för att vi betalar pengar till landstinget….fattar ni. Gillar man inte det kyrkan gör, vilket jag tycker är trist iof…så har man möjligheten att gå ur.

    • Cecilia

      Anledningen att jag inte talar om för en kirurg hur han ska operera är för att jag har inte den kunskapen, han besitter en helt annan kunskap än vad jag gör. Däremot så NYTTJAR jag landstinget vid behov, den rätten har jag som skattebetalare. Så ska man jämföra skatter mot skatter så är jag fortfarande fast i min åsikt att man bör kunna NYTTJA kyrkan som en lokal, men man nyttjar sig inte av prästen. Detta är vad jag tycker. Sedan vad kyrkan har för riktlinjer i frågan, vet jag för lite om.

      Jag gillar bitvis vad kyrkan gör. Däremot så finns det alldeles för mycket saker inom kyrkan som jag verkligen, verkligen vill ta avstånd från. Men det är en helt annan diskussion. Jag överväger starkt att gå ur Svenska Kyrkan.

  50. Cecilia

    Elvira, huvudet på spiken tyvärr! Däri ligger min största avoghet mot kyrkan och dess gode män och kvinnor… Rötägg finns överallt i alla grupper, vad som övergår mitt förstånd är att kyrkan försvarar förövarna som finns inom församlingarna och inte offren. ”frihetsberövningspepp”

    Maja, vad hände med ”vänd andra kinden till” (Matt 5: 38-41)? Men tack för att du tänker på mig!

  51. Det finns verkligen anledning att fundera kring barndopet; är inte dopet en troendeakt, som varje medveten varelse har rätt att tacka ja eller nej till?

    Men viktigt att påminna om, gång på gång på gång:
    vill man komma till Kyrkan för att högtidlighålla livets passageriter äger vi, Kyrkan och dess tjänare, akten. Alltid. Kunden har inte alltid rätt.

    Det är inte svårare än att hemma hos mig försöker jag göra det så vackert, mysigt och minnesvärt som möjligt för dig, min gäst. Men du bestämmer inte vad vi äter, hur det är möblerat och vad jag ska ha på mig.

    Borgerliga begravningar i kyrkorummet är inte nån sorts standard, utan ovanliga undantagsfall.

  52. Pingback: Om arvssynden « fjärde väggen

  53. serafina

    En oförglömmlig ceremoni till. Gillar det i inlägget här…

Kommentera

