Ett allvarligt snack & en fikon/dinkellimpa

Ibland undrar jag vad sociala medier gör med mig som människa… Att jag liksom bloggar om att jag är besviken på prästen i vår BRF för att han och hans familj ockuperar barnvagnsummet med sina cyklar – istället för att ta ett snack med honom! Lite sjukt… Kanske något av en skada som vi i den ”digitala” eran drabbas av.

Jag vill motverka såna tendenser hos mig själv, direkt. Jag menar, jag är Mattias! Jag är allt annat än rädd för ”rak kommunikation”. Har haft en urskön söndag med ”tillbaka till riktiga Mattias”-tema… Tog med en urgod limpa med fikon och dinkel och ljuvlig ”crust”, räckte över den till prästen som blev själaglad… 😉 jag förklarade att allt jag vill ha som ”motprestation” är ett cykelfritt barnvagnsrum… Han blev naturligtvis fruktansvärt ledsen på sig själv, jag såg det på att han tystnade och blev lite ”flammig” på halsen (många kvinnor blir det när de är stressade, men för det är det inte alls konstigt att också en man blir det, även om det är mycket mer ovanligt, det betyder inte att prästen är ”feminin”).

Men jag la liksom handen på hans axel och kramade till utan att säga något, och det är klart att han kände hur jag liksom skickade över förlåtande energi… Så klart han blev lättad.

Jag tog tag i ännu viktigare frågor idag… Vidarpojken som snart blir ”storebrorsa”. Så klart snurrar en massa tankar runt i hans huvud. Kommer pappa och mamma att älska mig lika mycket?? Kommer det att bli lika mycket ”fokus på mig”?? Nej, är ju svaret, och vi har börjat närma oss de frågorna…

Vidarpojken har frågat om han ”får vara med när bebisen kommer”. Jag och min fru har naturligtvis ”bollat” den idén mellan oss långt innan Vidarpojken ställde frågan, men jag tror inte att det är bra för vår koncentration under förlossningen. Jag nöjde mig med att förklara för Vidar att det kan vara lite ”läskigt” för barn att vara på sjukhus och så. Han ska få vara hos sin farfar och farmor i Strängnäs och ha superkul istället. De har lovat ta honom i tre veckor, så jag och min fru verkligen kan knyta an till den lilla i lugn och ro. Vi kan ta bilder på lillebrorsan och skicka till Vidarpojken – det blir ju nästan som om han är med oss ”irl”!

/Mattias

55 kommentarer

Filed under Uncategorized

55 responses to “Ett allvarligt snack & en fikon/dinkellimpa

  1. BlondinBjörne

    Åååh, jag blir sååå rörd av ditt engagemang.

    Stora ”peppkramar” till dig Mattias.

    • BlondinBjörne

      Nää förresten, tar tillbaka vad jag skrev innan.

      ”Skiljsmässopepp”

    • Telejanne

      Hmm…cyklar i barnvagnsrummet! Är du säker på att det inte är prästfamiljen som också glömmer att ta bort luddet ur torktrumlaren? Borde ni inte ta ett allvarligt samtal i BRF:ens styrelse huruvida den där familjen är lämplig att få vistas i er gemenskap?

  2. morsan

    meh, hur tankte ni dar??

  3. Det bästa är väl om du åker bort när bebisen kommit. Så att din fru och barnen får knyta an till varandra. När hon är helt slut måste ju Vidarpojken ta sitt ansvar och hjälpa till. Det skulle stärka hans mansroll tidigt.
    Mansrollspepp

  4. Maja

    Eller om din fru åker bort och får föda i lugn och ro nånstans ihop med människor som är där för hennes skull och inte för sin egen? Så kan du och Vidarpojken ha superkul på söder istället. *separationspepp*

  5. Anna

    Hur kan man göra så mot en blivande storebror, hålla honom borta från sin lillebror i tre veckor. Snacka om att få honom att känna som om han inte betyder lika mkt längre. Den viktigaste tiden då alla ska knyta an till den lille då ska han vara borta???? Och du kallar dig engagerad förälder???? Förstår ingenting.

    • Hej Anna!

      Ha ha ha!!! Förstår att du är ”ironisk” nu … men jag tycker du underskattar sociala medier som umgängesform. Vidarpojken kan prata med oss på skype och så kan vi lägga upp filmer till varandra … kommer bli toppen!!!!!

      /Mattias

      • Malin

        Den första kontakten mellan syskonen är jätte viktig och den bör ju ske med mänsklig kontakt och inte per skype!!! Tänk vad skönt för Vidar att få hålla sin lillebror när han bara är en dag gammal och inte tre veckor! Bjud hem föräldrarna till avlastning istället medans ni är på sjukhuset så kan dom hälsa på där istället, för sjukhuset är ingen läskig miljö!!!

      • Hej Malin!

        Tja, vi tycker olika här helt enkelt. Tror du underskattar sociala medier en aning … dessutom älskar vi vårt barn, vilket gör det lättare för honom att vara ”trygg”…..

        *kram*

        /Mattias

      • Dajja

        Hej Mattias

        Först vill jag bara ge dig pepp för att du är en naturlig och självklar förebild för hela svenska folket *superpepp*.

        Sen vill jag instämma att Skype är en mycket bra idé ur flera synvinklar: Miljövänligt – om Vidarindividen (jag fördrar att utesluta kön och kommer hädanefter bara använda ”Vidarindividen” istället för det något inkorrekta ”Vidarpojken”) inte förflyttas mellan hem och sjukhus spar vi på miljön. Sunt – den enda möjliga transportvägen mellan Strängnäs och Stockholm är med tåg och där kan Vidarindividen påverkas negativt av folk med ”dålig attityd” (det finns många sådanna typer på tåg). ”Uppfostrande” – separationsfasen börjar tidigt och bör uppmuntras lagomt (förutom när du kramar honom tills det ”onda” kommer ut — det är bra!). Under sin tid i Strängnäs kan Vidarindividen även förkovra sig i kunskap som endast en äldre generation kan, såsom mjölksyrning av ekologiska grönsaker och dikesgrävning (naturlig träning).

  6. mollusqa

    ”Så klart snurrar en massa tankar runt i hans huvud. Kommer pappa och mamma att älska mig lika mycket?? Kommer det att bli lika mycket ”fokus på mig”?? Nej, är ju svaret, och vi har börjat närma oss de frågorna…”

    Snälla, säg att att det är ett syftfel – att pappa och mamma visst kommer älska Vidarpojken lika mycket! Annars kommer jag få svårt att sova i natt!

    • cecilia

      Men gud vad skönt att äntligen få läsa ett ärligt inlägg om det där med kärlek till det äldre barnen när syskon kommer. För det ääääär ju så: det blir ju lite mindre till den stora när plutt-bebben kommer. Men den kärlek den förlorar från oss vuxna, får den ju igen av syskonet (när den blir lite större i vart fall).

      Kram

      • mollusqa

        Ja, jag vet inte om jag håller med om det. Kärleken till barnet minskar väl knappast för att tiden gör det!!??

      • Maja

        Jo men barnet blir ju större? Det är ju inte lika ”litet”?

      • Jonas

        Hej!
        I mitt fall blev det inget problem alls. En plats till i hjärtat öppnades där kärleken flödar. Kärleken verkar komma från en bottenlös källa. Däremot uppmärksamheten. Den är blir ju mindre, men det tror jag att barnet mår bra av. Mer tid för att bli en egen person i ett sammanhang, än en central ‘gullepunkt’.

  7. Gullmarsplan

    Storsint av dig Mattias att kunna förlåta din prästgrannes förfärliga övertramp. Du beskriver så fint hur generad och påkommen han kände sig. Rak kommunikation lönar sig!

    Cyklar i barnvagnsrummet är ett sant gissel.

    Kramizzzar!

  8. Att ge bort en bit ”mamma” är väl nästan mer levande än en limpa, liksom?

  9. Herr Behrens

    Är det verkligen bra för Vidar att vara ute hos landsortsthrashet i hela tre veckor utan sina upplysta och engagerade innerstansföräldrar?

    När han kommer hem kanske han föredrar Pågens formfranska, landhockey, Robinson, ketchup, blipville, Ninja Turtles, kinamat, pizza, hyrvideo, smågodis, OLW, att få somna framför TVn, sitta obevakad framför TVn på mornarna när farmor och farfar sover, Nintendo DS.

    Listan kan göras lång på vad ”normala” barn roar sig med. Desto mindre är det givetvis förkastligt.

    • Fröken W

      Haha JAA hoppas han blir tokberoende av Turtles, smågodis och Nintendo, det vore en fin utveckling känner jag =)
      *Turtlespepp*

    • Dajja

      Herr Behrens har rätt i sina beaktanden. För att säkra Vidarindividens kontinuerliga sunda livssyn och förhållningssätt finns det bara ett alternativ: att han får ta del av gemenskapen hos en Saltå Kvarn-bonde. Även en pedofildömd dito bonde borde på det hela taget vara bättre än far-föräldrarna!

      Kramizar till alla + *ekologisk pepp*

  10. Hansel

    ”Vidarpojken” har ju lätt de bästa föräldrar man kan tänka sig! Hur många ordnar det så bra för sina barn annars? Tänk vad ”Vidarpojken” kopmmer att tacka sina föräldrar för deras alla ”pepp” han fått! Jag hade velat ha en sådan Far som Mattias själv.. Få dessa värderingar och gränser i ett tidigt stadium. Det kommer få vidar att växa som man och människa.

    // Hansel

  11. Björnemannen

    Såg just ett avsnitt av Mad Men, som ju utspelar sig på 60-talet. När Betty födde hennes och Dons tredje barn, satt Don, som pappor då alltid gjorde, ute i väntrummet och drack wiskey med en annan blivande far. Barnen var såklart på behörigt avstånd hos deras hembiträde/barnflicka. Pappa Don verkade ha jättetrevligt och bondade duktigt med den andre killen, och Betsy fick bedövningsmedel så hon klarade födseln galant. Har ni funderat på en sådan ”old skool”-förlossning? Tror det blir nästa ”grej”! ”Wiskeypepp!”

  12. Nymne

    Jag tror jag att barn behöver få känna delaktighet! De måste finnas i ett socialt sammanhang, där det finns kontinuitet och gemenskap! Som alternativ till att Vidar åker bort så tycker jag att ni ska överväga att låta honom vara med. Alltså vara med på riktigt! Låt Vidar få börja amma lite igen, tillsammans med lillebror. Så gjorde vi, och då slapp vi syskonsvartsjukan. Sen var det så mysigt att ligga alla i sängen och bara amma…*ler*, som i en stor härlig kokong.
    Visst, det blir ju lite jobbigt för din fru att amma två barn sådär i början, men med en positiv attityd klarar man mer än vad man tror!

    Delaktighetspepp!

    • Dajja

      Nymne,

      Få individer är så kloka som du. Det märks tydligt i dina inlägg. *pepp* Dock vill jag uttöka dit förslag med att Mattias föregår med gott exempel att det är helt normalt att amma även om man inte är ett spädbarn. Mattias är inte rädd för att bryta normer när han vill sin familj det allra bästa!

      *am-pepp*

      • Maja

        Mamman ammar och spädbarnet diar. Det du föreslår är att pojkarna ska dia.

      • Maria

        Ytterligare ett förslag till utökning är att Vidarindividen får bli buren i sjal i början såsom jag förutsätter att lillebror kommer att bli. Denna ”närhetspepp” kommer att ”tanka upp” honom med så mycket trygghet att han sedan på egna ben kan gå ut i livet och känns sig som världens mest älskade och underbara storebror!
        *familjesjalpepp*

      • Dajja

        Maja: Jag tror inte att man ska låsa sig i hur en farmilj ska ”bonda”. Om jag får säga min åsikt känns du lite konservativ och bakåtsträvande. *liberal-pepp*

      • Dajja

        Maria: man kan utöka ditt förslag: Vidar bär barnet i sjal och mamma och pappa bär Vidar i sjal.

    • margareta

      Choo, måste bara kasta in en tanke här: Mattias, du vet väl att du som man också kan amma! Läste en vetenskaplig artikel för ett tag sedan och det har visat sig att mannens bröstkörtlar kan producera mjölk vid idog stimulering. Det är alltså bara att lägga Vidar vid bröstet och låta honom suga så skall ni se att det kommer mjölk! I rikliga mängder också enligt klinisk forskning i ämnet.
      #bröstmjölkspepp#

    • Att Vidarpojken skulle kunna amma faller på sin egen orimlighet pga dels hans kön dels hans ålder. Pojkar kan inte amma. Bara kvinnor ammar. Barn diar.

  13. Paulina

    Peppat inlägg – mycket inspirerande!

    Ang namn på sonen – vad sägs om Kosmos, vilket härligt namn va!

    Min granne hette det när jag var liten, hans pappa hade stort skägg, rep-sandaler och viskade jämt. Han kunde t ex glida fram till oss när vi lekte och viska ”kom hem nu Kosmos, vi ska dricka te”, sjukt majigt!

    När jag blev äldre ville jag döpa mina (eventuella) söner till Kult, Kraft och Kosmos. Så blev det nu inte men så sjukt flotta namn!

  14. Inez

    Jag tror att det är väldigt viktigt att barn tidigt lär sig att delad glädje är halv glädje. Mamma och pappa måste ensamma få glädja sig åt detta nya under utan att glädjen blir ”urvattnad” på grund av Vidarpojken. Eventuella problem för Vidarpojken kan löses genom gestaltterapi senare.

    Terapipepp!

  15. Pingback: Top Posts — WordPress.com

  16. Sara

    Magdalena Ribbing lyfter idag en intressant frågeställning – kanske har du några tankar och funderingar på temat?

    http://www.dn.se/blogg/etikettfragan

    *etikettpepp*

    • Gullmarsplan

      Det måste vara Mattias själv som ställt denna kloka och relevanta fråga. Man vill ju vara artig och inte göra sina medmänniskor obekväma, men samtidigt kan man ju inte låta dessa obetänksamma individer förstöra sina fina barns liv med hemska kommersiella leksaker. Stå på dig Mattias, för Vidarpojkens skull.

      Kramizzar

  17. Markus

    Tycker att en kombination vore det bästa för Vidarpojken: först vara med på förlossningen, gärna nere vid fotändan för att inte känna sig exkluderad, sedan bums bort till ”Stränkan” i tre veckor. Då känner han både delaktighet och lugn.

  18. Terez

    Men oj! Du är inte på riktigt va? Well alla har ju sn syn på saker och ting. Lycka till med badkaret och kyrkan! Btw kan ni inte bara byta sjukhus? Är ju jätte vanligt att föda i vatten 😉
    Hälsa frugan!
    Jaa typ Pepp pepp får det bli från mig då

  19. 30+

    Hahahaha.

    Om du tröttnar på ditt nuvarande jobb någon gång så tycker jag absolut att du ska bli empaticoach. Du skulle dra fulla hus med dina peppande ”råd och tips”.

  20. Jag tror att Vidar kommer att känna sig bortstött. Tre veckor utan att kramas av sin mamma och pappa, med vetskapen om att den nya bebisen får alla kramar och pussar. Man kan inte röra varandra via skype. Att tro att det räcker att prata med sin pojke via datorn är fel. Barn som känner sig känslomässigt utsatta, som Vidar säkert gör när han ska få konkurrens om sina förädrars kärlek, behöver extra mycket bekräftelse i form av fysik kärlek. Det spelar ingen roll att föräldrarna säger att de älskar barnet lika mycket som innan bebisen kom, de behöver visa det. Och ännu mer än förr. Vidar kommer nämligen inte att tro det annars.
    Mamma till två…

    • Maja

      Jag älskar din fejkblogg, Åsa Randow, mycket välgjord *+1*

    • En annan lösning som ingen verkar ha tänkt på är att skicka bebben till Stänkan och kolla på henom via Skype. Tillsammans med Vidarpojken, wow! vilken fin familjesammanhållning och skön övergång från livmoder/mage via farföräldrar (anknytning bakåt) till Söder. Vidarindividen kan på detta sätt lättare acceptera en utböling el. inträngling i samma gemena hem.

  21. Janne Silver

    Hoppas ”lillkillen” är cp eller downie!
    *mongopepp*

  22. Andreas

    Mycket järvt grepp Mattas. Om inte jag minns fel blev lille Ted Kaczynski isolerad från övriga familjemedlemmar som femåring.

    Han gjorde senare i livet en uppseendeväckande akademisk karriär. Tänker du i dessa banor kanske du är något på spåren.

    /Andreas

  23. Vad skönt att fler än jag reagerat på det kryptosexistiska ”Vidarpojken”. Så små barn ska inte tvingas in i fyrkantiga könsroller. Jag tycker ”dock” att begreppet ”Vidarindividen” låter lite krystat. Vad sägs om ”Vidarpersonen”?

    ”Jämställdhetspepp!!”

    • Dajja

      Lisa (och alla andra individer som vill bryta könsmönster och tycker att F! är ett mesparti som inte vågar starta revolution)…

      Jag känner att suffixet ”person” inte riktigt lyfter fram en person som den unika individ vi alla är. Givetvis kan jag hålla med om att ”Vidarindividen” är en tungvrikare, men jag tycker inte att jag överdriver när jag säger att man alltid måste kämpa mot borgarna även om man vrickar tungan.

      *könspepp*

    • JOW

      Vidarvarelsen?
      ”Allitrationspepp!!”

  24. korven

    Mattias, du är en god människa.

  25. Jonas

    Lämna bort storebror i tre veckor?

    Jag är glad att vår äldsta fick vara med från början, den kärleken som hon visade sin syster i början är ett av de finaste minnen vi har från den första tiden.
    Är ni en familj, så är ni.

    Det finns ingen väg tillbaka, även om det säkert känns tryggt att göra som ni gjorde första gången. Livet går framåt, inte bakåt.

  26. Telejanne

    Hmm…Dinkellimpa, -är det med den du silar T-dojan med innan du skriver?

Kommentera

