Anteckningar från ett torp på landet

Ibland vaknar jag tidigt av mig själv, går ut i trädgården naken och låter sommarregnet duscha mig. Sen går jag in och brygger starkt kaffe, äter mitt egna bröd och målar en akvarell.

Jag känner glädje, för första gången sedan den hemska dagen. Lyssnar mycket på Uffe och Cornelis. Tvättar mig sällan. Handlar närproducerat.

Ibland tar jag mig en kvinna. Många vill ha män som är lite ”känsligare” här, och som kan berätta om hur det är att bo på Södermalm på riktigt. De vill veta om ”kändisar” och om ”skvaller”. Jag berätttar om kundalini-yoga, algbröd och saluhallen vid Nytorget. De fnissar och sedan älskar vi.

Jag såg en räv i min trädgård i går kväll. Vi tittade på varandra. Kände mig ”nära naturen”.

Jag har hyrt det här torpet i fyra veckor nu. Tycker jag kommit närmare mig själv. Jag pratar med min son Vidar via Skype några gånger i veckan. Vi låtsaskramas tills han slutar gråta – sociala medier, you got to love it!!

Med min fru (vi har inte formellt skiljt oss än) pratar jag inte alls. Hennes nya barn är en pojke. Hans pappa är min vän Jonatan.

Har nog kommit ur både sorgefasen och ilskefasen nu. Börjar närma mig accepterande. Vi kan bli en riktigt skön ”regnbågsfamilj”!!! (Jonatans mamma är från Vietnamn)

Men det är en bit kvar dit. Funderar på att tatuera mig. Kanske en örn, eller två penslar i kors. Eller kanske bara ”Södermalm 4-ever”.

Nu ska jag laga en omelett på grannens ägg och dricka ett glas billigt rött. Sedan ska jag dansa till Håkan Hellström när ingen ser på tills det blir mörkt.

Vi ses snart igen ……

/Mattias

20 kommentarer

Filed under Uncategorized

20 responses to “Anteckningar från ett torp på landet

  1. patrik

    Det är så skönt att höra att du äntligen börjar komma på fötter igen.

  2. Åh du är tillbaka – HÄÄÄRLIGT!

  3. BlondinBjörne

    Men vad fint och skönt du måste ha det. Bra att du ska skilja dig från din ”häxa”.

    ”Peppelipepp”

  4. Lajka

    Klart du ska tatuera dig! Det ska stå Vidar jättestort på insidan av underarmen. En blandning av hårt och mjukt som ingen kvinna kan motstå. Du kommer få ligga som bara attan. (Fast det verkar du i och för sig redan göra).

    ”Beckhampepp”

  5. Kul att se att du är tillbaka!

  6. Poesi? Eller på riktigt? I alla fall vackert skrivet!

  7. Andreas

    På sommaren cyklar jag utan hjälm och möter naturen på dess egna villkor; våga vinn!

  8. Men Guuuud, du är tillbaka! Vad härligt, välkommen!

  9. But my God I think I see light at the tunnel!!! Velcome back!!!!!

  10. Rantamor-På Näthinnan

    *gapskratt* d va en kul blogg…
    och en galen bloggare, vad mer kan jag begära..
    underbart..dig ska jag följa…

    Tjingeling.

  11. EskilstunaCatten

    Bästa bloggen är äntligen tillbaka!
    Skönt att höra att även du är tillbaka på banan igen.

  12. Lo

    Här är någon som kan lära dig le igen,
    tror ni har samma inställning till livet.

    http://vespamore.blogspot.com/

  13. Matte

    Fy fan vad jag har längtat efter denna dagen…
    Att gå in på Söderfamiljen och se ett nytt inlägg!
    Det slår till och med ett glas ekologiskt (och solidariskt) rödvin från Beekadalen.
    Passa på att testa att blanda in barkmjöl från täll i nästa surdegssats. *rekommenderar*

    • BlondinBjörne

      Kör du ekologisk cannabis med?

      *drogpepp*

    • Dajja

      Var i skogen finns kravmärkta tallar? Jag funderar om det finns några kring Nytorget. De tallarna borde vara kravmärkta … fast jag antar att det går lika bra att karva på popplarna som finns där.

      *trädkramarpepp*

  14. Nu blir det alltså åka av igen?

  15. Liselotte

    Vad vi har saknat dig!!!

  16. Har följt din blogg ett tag nu, men har saknat dina inlägg sedan…den där dagen. Vill bara säga att du skriver så otroligt bra och fångar känslan.

    //Anna

  17. Härligt att du är tillbaka!

Kommentera

